Thomas Petrus Johannus Maas

Geboren op 16-02-1943 in Yerseke

Overleden op 02-10-1962 in Biak, Ned. Nw-Guinea

Levensverhaal Tom Maas

Thomas Maas was de zoon van het echtpaar Cornelis Josephus Maas en Margrietha Cornelia Bernarda Poorthuis. Net als zijn drie zusters Elisabeth Maria, Cornelia Maria en Johanna Maria, maakte hij nooit moeilijkheden. 'Hij was een rustige jongen,' zegt zijn vijfentachtigjarige moeder, die in Heinkenszand woont. Vooral met zijn thans in het Amerikaanse Houston woonachtige jongste zus Johanna kon hij het heel goed vinden. Na de rooms-katholieke lagere school in Vlissingen volgde hij onderwijs aan de lagere technische school in Ossendrecht. Daarna heeft Tom, zoals zijn roepnaam luidde, een tijdje gewerkt in de levensmiddelenzaak van zijn vader. Op een bepaald moment liet hij zijn ouders weten liever naar zee te gaan, wat ze meteen goed vonden.

Hij ging op 9 december 1959 een vrijwillige verbintenis aan als matroos derde klasse met marinenummer 26152 en moest zich melden bij het Marine Opkomstcentrum te Voorschoten. Ongeveer een week later werd hij voor de eerste militaire vorming overgeplaatst naar het Marine Opleidingskamp in Hilversum. Op 11 april 1960 kwam hij terecht aan boord van Hr. Ms. 'De Ruyter'. Nog hetzelfde jaar werd hij gedetacheerd bij de technische opleidingen van de Koninklijke Marine voor een zogenaamde ABCD-cursus. Toen de cursus was voltooid, werd ook de detachering beëindigd en kwam hij aan boord van Hr.Ms. 'Hertog Hendrik' en Hr.Ms. 'Evertsen'. Dat was in het kader van de opleiding tot kanonnier tweede klasse. Deze opleiding rondde hij in een later stadium af in de marinekazerne Erfprins te Den Helder op 21 oktober 1960.

Reeds op zestienjarige leeftijd was Tom dus al beroepsmilitair. Mede door zijn goede conduitestaat werd hij op 1 januari 1961 bevorderd tot matroos tweede klasse en weer geplaatst aan boord van Hr.Ms. 'Evertsen'. In die hoedanigheid maakte hij ruim een maand nadien ook zijn eerste reis naar de Nederlandse Antillen en Nieuw-Guinea. Daar kwam hij aan op 15 april 1961. Met ingang van 1 februari 1962 mocht Tom zich matroos eerste klasse noemen en werd hij geplaatst in de marinekazerne te Biak.

Eenmaal in militaire dienst schreef hij zijn ouders regelmatig, vooral vanuit zijn laatste standplaats Biak. Toen de marineleiding zijn ouders had medegedeeld dat hij binnen afzienbare tijd thuis zou komen, ontving men kort daarop het trieste bericht dat hij ten gevolge van een hartstilstand was overleden. Aanvankelijk is Tom Maas begraven te Biak. Na overbrenging van zijn stoffelijk overschot naar Nederland werd hij op 2 oktober 1962 met militaire eer bijgezet op de Noorderbegraafplaats in Vlissingen. In 1983 is hij overgebracht naar het ereveld in Loenen, vak E grafnummer 1327.

Postuum is hem het Nieuw-Guinea Herinneringskruis met gesp toegekend.

Bron: Boek Ereveld Loenen, Laatste rustplaats van Nederlandse oorlogsslachtoffers. ISBN 90 12 08756 2

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 05 juni 2015

'Matroos in Biak overleden'

Bericht in Het Vrije Volk van 6 oktober 1962 over het plotseling overlijden van matroos der 1e klasse T.P.J. Maas in de marinekazerne te Biak.
Bron: Delpher.nl - Het Vrije Volk van 6-10-1962

Geplaatst door Henk G. Westland op 10 januari 2016

A45d7089110d4f3ddfda92237a22d878 v1

Nationaal Ereveld Loenen

Vak/rij/nummer E1327
Th.P.J.Maas.jpg

Loenen, Ereveld Loenen

Apeldoorn

Loenen, Ereveld Loenen

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen