Johannes Looijestijn

J. Looijestijn

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 06 juni 2014

1402046819
De heer J. Looijestijn moest in het kader van de Arbeitseinsatz gedwongen tewerkgesteld worden in Duitsland. Omdat hij dit niet wilde, is hij ondergedoken. Op 30 maart 1944 is hij opgepakt en overgebracht naar kamp Amersfoort. Daar verbleef hij drie weken. Omdat de heer Looijestijn volhardde in zijn weigering om te gaan werken voor de Duitsers is hij overgebracht naar Duitsland. Daar is hij ondergebracht in een strafkamp. Vanuit dit kamp werd hij alsnog tewerkgesteld en moest hij onder toezicht werken aan de aanleg van een vliegveld. Tijdens een transport werd hij aangereden door een auto waardoor hij kwam te overlijden.

Zijn lichaam is toen begraven op het Evang. Friedfhof in Hörstel. Op verzoek van zijn weduwe werd hij daar in 1951 opgegraven en overgebracht naar Nederland. Op 8 februari 1952 is de heer Looijestijn herbegraven op de Zuiderbegraafplaats in Rotterdam. Toen zijn graf daar voor ruiming in aanmerking kwam, heeft de Oorlogsgravenstichting aangeboden zijn stoffelijke resten te doen herbegraven op het Nederlands ereveld Loenen op de Veluwe. Zijn weduwe stemde daarmee in en sinds 25 april 1974 ligt hij daar begraven in vak C grafnummer 313.

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 06 juni 2014

Aanvulling c.q. wijziging

J. Looijestijn was ongehuwd. Waar in de tekst weduwe staat dient te zijn zijn moeder.
Bron: Neef van J. Looijestijn

Geplaatst door hans schrijnder op 03 januari 2018

Nationaal Ereveld Loenen

Vak/rij/nummer C313
J.Looijestijn.jpg

Loenen, Ereveld Loenen

Apeldoorn

Loenen, Ereveld Loenen

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen