Job Jacobus Damianus van Leeuwen

1914-1940

Portretfoto J.J.D. van Leeuwen, foto familie.JPG

Geboren op 28-10-1914 in Leimuiden

Overleden op 10-05-1940 in Katwijk (ZH)

Militair onderdeel

De dood van een gedreven voetballer

Job Jacobus Damianus van Leeuwen, roepnaam George, werd geboren op 28 oktober 1914 in Leimuiden. Hij was de eerste van totaal acht broers en zussen die geboren werd. Tot 1927 woonde de familie Van Leeuwen in Leimuiden, waarna zij verhuisd zijn naar Alphen aan den Rijn.

In Alphen groeide George op tot een fanatiek voetballer. Een monument op de voetbalvereniging A.V.V. Alphen herinnert hier nog aan. George bleek een scorende midvoor met zijn ogen altijd gericht op het doel. Menig wedstrijd werd door de inzet van George omgezet in een overwinning. Ook tijdens de mobilisatie bleef George doorvoetballen. Op 3 mei 1940, één week voor het uitbreken van de oorlog, kwam George voor het laatst uit voor zijn club tegen V.V. Olympia.

In 1939 werd met de toenemende dreiging ook George gemobiliseerd. Hij was 25 jaar en werkte als fabrieksarbeider in Alphen. Hij was gehuwd met Petronella Maria Zevenhoven, die op het moment van het uitbreken van de oorlog zwanger was. George zou zijn kind nooit zien opgroeien. Hij overleed op 10 mei 1940 bij de strijd om vliegveld Valkenburg.

De dood van George viel zwaar. Toen zijn lichaam overgebracht werd naar Alphen stonden zijn oud-voetbalvrienden klaar om hem naar zijn laatste rustplaats te begeleiden. Ook voormalig kapitein Leo Verleun was hierbij. Met de start van de competitie werd George op 6 juni 1940 herdacht door één minuut stilte. Zijn dochter Johanna Adriana Wilhelmina Jacoba wordt geboren op 3 november 1940.

Bron: Vereniging Oud Valkenburg en familie Van Leeuwen

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 01 maart 2023

Voetballer George

Voetbalclub A.V.V. Alphen