Jurjen Kruizinga

Overleden op 13-05-1940 in Rhenen

Militair onderdeel

Gesneuveld op de Grebbeberg

Jurjen Kruizinga werd in Hoogezand geboren op 8 maart 1908. Hij vervulde zijn dienstplicht en bracht het daarbij tot de rang van sergeant. In 1932 trouwde de 24-jarige Jurjen Kruizinga in Hoogezand met de 21-jarige Dieuwertje Klunder, geboren 31... Lees meer

In 1932 trouwde de 24-jarige Jurjen Kruizinga in Hoogezand met de 21-jarige Dieuwertje Klunder, geboren 31 december 1910 in Hoogezand. Het jonge paar ging in Haren wonen, aan de Tuindorpweg 114, een adres dat nu geregistreerd staat als Blekenweg 45. Zij kregen twee dochters: Grietje in 1933 en Jantiena een jaar later.
Jurjen was chauffeur. In augustus 1939 werd Jurjen Kruizinga weer onder de wapenen geroepen: de algehele mobilisatie was afgekondigd en onderofficieren waren als eersten aan de beurt om het uniform weer aan te trekken.
Jurjen was met zijn militaire onderdeel ingedeeld bij de verdedigingslinie De Grebbeberg. Bij de intensieve gevechten daar sneuvelde hij op 13 mei 1940. Hij werd 32 jaar.
Jurjen Kruizinga ligt begraven op het Nederlands Militair Ereveld Grebbeberg te Rhenen.

In Haren verhuisde zijn jonge weduwe Dieuwertje Kruizinga-Klunder met haar twee dochtertjes in 1941 naar Tuindorp 11, thans Spoorlaan 15. Van 1945 tot 1947 woonde Ida van Dijk-Oomkens met haar zoontje Hendrik Klaas van Dijk bij haar in. Ida was de weduwe van de Groninger Reinder van Dijk, die in Haren is begraven.
Jurjen Kruizinga kende Reinder van Dijk van de toneelvereniging VIOS. Beiden waren in militaire dienst geweest en tijdens de mobilisatie weer opgeroepen. Jurjen sneuvelde op de Grebbeberg, Reinder overleefde in Jutphaas de meidagen van 1940.

Van eind 1943 tot 31 mei 1947 woonde Ida van Dijk-Oomkens, de vrouw van Reinder van Dijk, met haar drie zoontjes bij Dieuwertje in. Reinder was in oktober als onderduiker opgepakt en weggevoerd naar Duitsland. In oktober 1945 kreeg Ida bericht van zijn overlijden, op 6 april 1945.

In december 1940 werd het overlijden van Jurjen Kruizinga in Haren geregistreerd

In 1954 hertrouwde Dieuwertje met de Harener aannemer Hendrik Scholtmeijer.

Bron: Boek: 'Van kwaad tot onvoorstelbaar erger'. Auteurs: Wil Legemaat en Margriet Staal. Harener Historische Reeks 15, 2010

Geplaatst door Wil Legemaat op 11 april 2019

Over Sergeant der Jagers Jurjen Kruizinga.

Gevallen voor het Vaderland. "Allez Chasse!" Opdat wij niet vergeten... Ingelijfd bij: 12e regiment Infanterie. Oorlogsonderdeel: Mitrailleur Compagnie-2e Bataljon-24ste Regiment Infanterie (Dubbelregiment Jagers). Rang: Dienstplichtig... Lees meer

Gevallen voor het Vaderland. "Allez Chasse!"

Opdat wij niet vergeten...

Ingelijfd bij: 12e regiment Infanterie.

Rang: Dienstplichtig Sergeant.

Functie: Sectiecommandant.

Beroep: Chauffeur.

Woonplaats: Tuindorp 11 in Haren.

Locatie van sneuvelen: Achterberg/Maatsteeg, op de golfbreker.

Wijze van sneuvelen: Gevallen tijdens de tegenaanval van 29 RI, die onder zwaar artillerievuur vastliep in een ontmoetingsgevecht met de Standarte "Der Fuhrer". De mitrailleurcompagnie steunde met een sectie vanaf de hoogte Golfbreker oost van de Maatsteeg. De sergeant werd op 3 juni binnengebracht vanuit de hulpverbandplaats van het 3e bataljon- 19e Regiment Infanterie (Cuneraweg/Zuidelijke Meentweg). Hij is aan zijn bekomen krijgsverwondingen, schotwond door de borst, overleden.

Overig: Gehuwd met Dieuwertje Klunder. Zoon van Oomke Kruizinga en Grietje Kraai. N.H.

Bron: Nederlandse gesneuvelden in de meidagen 1940, J.W. de Leeuw (ASPEKT).

Locatie laatste rustplaats: Militair ereveld Grebbeberg te Rhenen.

Uit het rapport Sellies/Verhoeven (bevat o.m. gegevens omtrent sneuvelen en vindplaats)

Veldgraf gelegen naast Hotel Bergzicht aan de Cuneraweg te Prattenburg, op 3 juni 1940 herbegraven op het Militair Ereveld Grebbeberg.

MC-II-24.RI bestond uit vier secties. De 1e Sectie (cdt vdg Kooy), de 2e Sectie (res 1e lt Blindenbach), de 3e Sectie (sgt capt Jan Kruizinga) en de 4e Sectie (dpl sgt Jurjen Kruizinga). Op 13 mei in de ochtend werd men gereed gesteld voor ondersteuning van de tegenaanval bij Achterberg. 1e Sectie gekoppeld aan 1-II-24.RI, 2e Sectie aan 3-II-24.RI en de beide overige secties bij 3-II-24.RI. De beide eerst genoemde secties rukten een klein stuk op richting oosten, terwijl de beide secties bij 3-II een stuk langs de Weteringssteeg optrokken. De 1e Sectie was het meest vooraan en leed ook enige verliezen. De 2e Sectie alsmede later de andere twee secties kwamen allen in opstellingen rond de kruising van wegen in Achterberg. Van daaruit trok men terug na het terugtochtsbevel te hebben ontvangen. Betrokkene was commandant van de 4e Sectie van MC-II-24.RI.

Bron: https://www.grebbeberg.nl/index.php?page=kruizinga-j

Website-vermelding:

- Dodenboek Grenadiers & Jagers: www.dodenboekgrenadiersenjagers.nl

Onderscheiding:

- Het 'OORLOGSHERINNERINGSKRUIS MET DE GESP NEDERLAND MEI 1940', postuum toegekend.

Bron: Ministerie van Defensie.

Bron: https://www.openarch.nl/search.php?lang=nl&name=Jurjen+Kruizinga&number_show=10&sort=4

- Nationaal Archief, Oorlogsgravenstichting.

Bron: Vereniging 18 juni.

Geplaatst door Jurriaan Wouters op 25 januari 2019

Militair Ereveld Grebbeberg

Vak/rij/nummer 712
kruizinga.j.2008.jpg

Rhenen, Militair Ereveld Grebbeberg

Rhenen

Rhenen, Militair Ereveld Grebbeberg

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen