Hendrik Augustinus Knipschild

Geboren op 20-04-1914 in Utrecht

Overleden op 27-09-1944 in Utrecht, Fort De Bilt

Doosjen, Knipschild, Oudhof, Stellaard

Het gevaarlijke werk van de knokploegen kostte steeds meer leden het leven. Op 27 september 1944 waren Henny Knipschild (Kleine Henk), Henk Doosjen (André), Teunis Oudhof (Theus) en Peter Stellaard (Lange Piet) per auto op weg naar Loenen toen zij tussen Maarssen en Breukelen een controlepost van de Landwacht gewaar werden. Omdat het viertal wapens bij zich had, schoten zij een zijweg in om aanhouding te vermijden. De landwachters zetten de achtervolging in, waarbij ze zich oriënteerden op de bandensporen die hun voorligger in het natte zandweggetje achterliet. In de buurt van ‘de Olifant’ werden de vier achterhaald en hun wapens ontdekt. Met hun voeten werden zij aan de achterzijde van de auto vastgebonden en een eindweegs over de weg gesleept alvorens aan de SD te worden uitgeleverd. Diezelfde avond werden zij in Fort de Bilt gefusilleerd.”

Bron: https://neerlandschverzetsmonument.nl/doosjen-knipschild-oudhof-stellaard

Geplaatst door Arjen Gelder op 16 oktober 2023