Lodewijk Harald Jacobus Kloprogge

Geboren op 11-12-1897 in Batavia

Overleden op 28-09-1945 in Saigon, Indo-China

Militair onderdeel

Getuigenverslag van de gebeurtenissen op 27/28 sep.1945 te Saigon, vm. Frans-Indochina door veteraan Herbert Erber.

Als net vrijgelaten krijgsgevangene ging ik als vrijwilliger mee met het konvooi van drie vrachtwagens om wapens te halen uit een Japans legerdepot ca 30 km buiten Saigon. De groep bestond uit een Engelse captain, kapitein Kloprogge, res. Luitenant Rueb en ca zes soldaten. De wapens die we zouden meekrijgen waren bestemd om ons tegen de Viet Minh te kunnen verdedigen en de veelal onbeschermde franse burgers te helpen. Op weg naar het legerdepot kwamen wij enkele door de Viet Minh vervaardigde wegversperringen tegen, bemand met gewapende mannen, die ons doorlieten nadat de enkele Japanse soldaten die ons op de laadbak van de truck als beschermers waren mee gegeven gebaarden dat wij door moesten rijden. Toen wij laat in de middag op het Japanse legerdepot aankwamen, werd door onze officieren besloten de nacht daar door te brengen en pas de volgende ochtend bij het krieken van de dag met onze trucks en de inmiddels opgeladen geweren en munitie, naar Saigon terug te reizen. En zo geschiede het dat wij de volgende ochtend tegen 6 a.m. van het depot vertrokken met in de voorste truck Kloprogge met enkele soldaten, in de tweede truck de Engelse Captain met enkele soldaten en in de laatste truck luit. Rueb, ondergetekende en een Nederlandse Mil. chauffeur. Later besefte ik dat ik en luit, Rueb aan deze man ons leven te danken hadden. Op de terugweg naar Saigon ca vijf km van ons legerkamp kwamen wij door een klein gehucht waar de Viet Minh een barricade over de weg had gelegd en het vuur opende op de trucks. Wij waren inmiddels bewapend en konden terugschieten. Onze chauffeur in de achterste truck zag kans de wagen in zijn achteruit te zetten en reed met een rotvaart achteruit tot bij een zijweg waar hij toen insloeg en met vele omwegen weer richting Saigon kon rijden. Wij kwamen uiteindelijk in Saigon aan waar wij later hoorden dat Kloprogge en enkele van onze makkers bij het vuurgevecht met de Viet Minh waren gesneuveld, naar ik meen is de Engelse captain er levend door gekomen. Dit zijn mijn herinneringen die kan navertellen dank zij de tegenwoordigheid van geest en de snelle reactie van onze nederlandse mil. chauffeur waarvan ik helaas de naam niet meer weet. Herbert Erber stb.nr 122823Bij deze overval sneuvelden: - Kap. Inf. KNIL. Lodewijk Harald Jacobus KLOPROGGE; - Mlt. Sld. Inf. KNIL. Frederik Adolf SIMON; - Sld. Inf. KNIL. Herman Albert HANNI; - Sld. Inf. KNIL. Eddy Jopie Flores PICHEL. Sluiten
Bron: Dr. J.G. Kleinen, Assoc. Prof. AISSR

Geplaatst door Jan Thonus op 10 december 2020

Croix de Guerre avec étoile de vermeil.

Een afbeelding van de aan Lodewijk Harald Jacobus Kloprogge toegekende Franse onderscheiding "Croix de Guerre avec étoile de vermeil". (Oorlogskruis met verguld zilveren ster).

B5fc5146a2650f61b9124c17124d4f1d

Toekenning Franse onderscheiding.

Een brief van de Franse Ambassade waarin aan vier KNIL militairen de Franse onderscheiding "Croix de Guerre avec étoile vermeil" (Oorlogskruis met verguld zilveren ster) wordt toegekend daar zij in de strijd tegen Anamitische rebellen zijn eervol zijn gesneuveld. Onder hen was Lodewijk Harald Jacobus Kloprogge.

277e5bac2fbdd2346eca46738be0e4f6

Overlijdensbericht.

Bericht van het overlijden van Lodewijk Harald Kloprogge, met de vermelding dat hij in gevecht met rebellen is gesneuveld.

2f69389388347e04f6e3b70b62040218