Simon Gerrit Fokkema

Klik hier

Geboren op 07-10-1901 in Hallum

Overleden op 29-10-1945 in Soerabaja

Baswedan-affaire massa-executie van Simon Gerrit Fokkema, zijn zoon John e.a.

Op 15 oktober1945 maakten Indonesische extremisten in een goed georganiseerde en groots opgezette razzia meedogenloos jacht op meer dan 3500 onschuldige en weerloze Nederlanders en Indo-Europeanen. Die dag staat bekend als Bloody Monday1600... Lees meer

1600 personen werden op vrachtwagens naar de Simpang Societeit getransporteerd, daar werd een onbekend aantal personen levend afgeslacht. Uiteindelijk werden allen naar de Werfstraatgevangenis gedeporteerd. Bij de gevangenispoort werden ze opgewacht door een bloeddorstige menigte, die hen met slag- en steekwapens bestookte. Tenminste 2 weerloze personen raakten dodelijk gewond. In de gevangenis werden sommige gevangenen door Indonesische zware misdadigers (strapans) die als cipiers optraden, doodgeslagen. De gevangenis kreeg het karakter van een concentratiekamp.

Wat tot nu toe niet bekend is dat een veertigtal opgepakte jongeren en mannen, vnl personeel van de Algemene Nederlands-Indische Electriciteits Maatschappij ANIEM tijdens de razzia naar het huis van de Arabier Baswedan in de Kampementstraat 210 werden ontvoerd. Tijdens hun gevangenschap werden zij ondervraagd en door een Volkstribunaal berecht. Tenminste 29 onschuldige gevangenen, waaronder Simon Gerrit Fokkema, werden het slachtoffer van een massa-executie.

Simon Gerrit Fokkema kon geidentificeerd worden. Van hem werd een overlijdensakte opgemaakt en geregistreerd in Batavia. Van zijn zoon John is tot nu toe niets bekend. Hoogst waarschijnlijk ligt hij naamloos begraven in een graf met als opschrift “Verzamelgraf Baswedan”

Bron: Oorlogsgravenstichting persoonsdossier bij het Nationaal Archief 42982A, Overlijdensakte bij de Burgerlijke Stand te Batavia 1947/n° 8573. Reconstructie Peter van den Broek

Geplaatst door Peter van den Broek op 13 november 2023

Nederlands Ereveld Kembang Kuning

Vak/rij/nummer A319:320

Categorieën

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen