Jan Theodorus Dekker

Geboren op 22-02-1920 in Hoorn

Overleden op 27-02-1942 in Javazee a/b Hr. Ms. Java

J.Th. Dekker

Afgebeeld portret is afkomstig uit de collectie van het Marinemuseum, in 1941 genomen bij Hotel Lawoe op Oost-Java.
Bron: http://www.maritiemdigitaal.nl/index.cfm?event=search.getdetail&id=103004506

Geplaatst door T.A. Onderwater op 21 december 2016

Hr.Ms. Java

Geplaatst door Stichting WO2 Sporen JvZ op 04 november 2014

Jan Theodorus Dekker, woonachtig Lindelaan 138 Rijswijk.Matroos II, Jan Theodorus Dekker was aan boord van HMS Java tijdens de slag om de Javazee samen met een andere omgekomen Rijswijker, Corstiaan van der Jagt. De Striking Force onder bevel... Lees meer
Jan Theodorus Dekker, woonachtig Lindelaan 138 Rijswijk.

Matroos II, Jan Theodorus Dekker was aan boord van HMS Java tijdens de slag om de Javazee samen met een andere omgekomen Rijswijker, Corstiaan van der Jagt. De Striking Force onder bevel van Schout bij Nacht Karel Doorman bestond uit vijf kruisers: De Ruyter, Java, Exeter, Perth en Houston en negen torpedobootjagers. Doel van de Striking Force was het onderscheppen van een Japanse invasievloot die troepen op Java aan land wilde zetten. Op 27 februari 1942 ‘s middags om kwart voor vier werd vuurcontact met de vijand gemaakt. Hierbij werd de Exeter zwaar getroffen en de torpedobootjager Kortenaer tot zinken gebracht.‘s Avonds om elf uur ongeveer 80 km ten ZW van Bawean ontstond opnieuw een vuurgevecht met de vijand. De Java werd hierbij door een torpedo geraakt in het achterschip dat afbrak. Het schip zonk binnen twintig minuten. Negentien van de ruim vijfhonderd opvarenden overleefden de ramp.

Bron: Bron: monument park Hofrust Rijswijk

Geplaatst door Stichting WO2 Sporen JvZ op 04 februari 2014