Louis Christiaan van Ameijden van Duijm

1906-1943

Geboren op 04-11-1906 in Batavia

Overleden op 08-11-1943 in Birma, 108 KM

Mijn oom Loet van Ameijden van Duijm zag ik voor het eerst toen ik in december 1934 in Holland kwam tijdens het verlof van mijn vader, die toen werkte voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij (KPM). In maart 1935 werd ik drie jaar maar ik herinner mij nog goed dat hij mij altijd wat plaagde. Zijn vader was toen al overleden in Indië. Hij woonde samen met zijn moeder in Den Haag die ook voor hem zorgde. Mijn oom was vrijgezel. In 1935 vertrokken zij weer naar Indië en vestigden zich in Bandoeng. Daar werkte mijn oom bij de Staatsspoorwegen. Voor de oorlog, in 1940 of 1941, werd hij overgeplaatst naar Sigli in Atjeh op Sumatra. Zijn moeder ging met hem mee. Hier werd hij door de Japanners krijgsgevangen gemaakt en weggevoerd naar Birma. Daar is hij bij de aanleg van de beruchte Birmaspoorweg overleden.

Zijn moeder, mijn oud-tante, werd op Sumatra geïnterneerd. Helaas weet ik niet in welk kamp zij gezeten heeft. Zij heeft het kamp overleefd en heeft later na de oorlog bij ons in Batavia nog een kamer gehad. Zij is medio 1951 naar Holland gegaan en kreeg een kamer bij kennissen in Amstelveen. Daar stierf zij in 1961. Het graf van mijn oom Loet in Birma zal ik nooit kunnen bezoeken. De foto van zijn graf is daarom zo dierbaar voor mij.

Bron: Herinneringen van mevrouw E.M. Nauta-Meertens

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 12 juni 2014

L.C. van Ameijden van Duijm

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 18 februari 2014

Louis Christiaan Ameijden van Duijm staat ook op:

Thanbyuzayat War Cemetery

Vak/rij/nummer D 1F8
ameijden.van.duijm.l.c.van.2006.jpg

Thanbyuzayat, Nederlandse graven op Ereveld Thanbyuzayat

Thanbyuzayat, Nederlandse graven op Ereveld Thanbyuzayat

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen