Maria Elizabeth Bolkenbaas

Overleden op 03-03-1945 in Den Haag

Laatste adres
Juliana van Stolberglaan 92

Ter nagedachtenis van Maria Elizabeth Jordens Bolkenbaas. Slachtoffer van het 3 maart 1945 bombardement Bezuidenhout Den Haag.

Maria is de dochter van de gemeenteambtenaar Pieter Bolkenbaas en Barbara Maria Hendrica Vijftigschild. Het gezin wonende in Rotterdam en had vier dochters en twee zonen en Maria is de op een na oudste. Maria is kapster en trouwt op 24 mei 1939 te Rotterdam met de zevenentwintigjarige Arie Jordens.

Uit het huwelijk wordt in 1940 één zoon geboren. Het huwelijk wordt ontbonden op 31 oktober 1944 door het arrondisements-Rechtbank te Den Haag en ingeschreven in het register van de Burgerlijken Stand te Rotterdam, alwaar zij in het huwelijk waren getreden. Arie en zijn zoon blijven wonen in de Fuchsiastraat 39 en Maria gaat wonen aan de Juliana van Stolberglaan 92. De ontbinding van het huwelijk en de verhuizing van Maria is door onbekende reden niet opgenomen in het bevolkingsregister (persoonskaart) van Den Haag.

Na het 3 maart Bezuidenhout bombardement is het lichaam van Maria, waarschijnlijk op 4 maart, op een onbekende locatie gevonden en overgebracht naar het Schoolgebouw Zuidwal. Haar identiteit was op dat moment nog onbekend en als zo vele is ze geschouwd door Dr. G.E. van Beek. Op 9 maart is Maria in kist 361 overgebracht naar de Algemene Begraafplaats aan de Kerkhoflaan te Den Haag. Op 22 maart is ze met zeven andere slachtoffers begraven in het verzamelgraf op de Algemene begraafplaats Den Haag, Bezuidenhout monument B/R6/30. Ze was daarmee met de laatste groep mensen die in maart 1945 vanaf 16 maart 1945 zijn begraven. In dit graf zijn een groot aantal onbekende en bekende slachtoffers begraven.

Op 6 november 1945 wordt haar portefeuille incl. foto’s, bonnen en haar persoonsbewijs overgedragen aan haar moeder, Barbara Maria H. Bolkenbaas Vijftigschild.

De foto hebben wij ontvangen van haar zoon. Deze is destijds genomen door de fotograaf Tom Blom uit de Goudenregenstraat in Den Haag en diende als foto voor het persoonbewijs. Waarschijnlijk heeft haar moeder de foto heeft laten retoucheren om de waarmerkstempel ervan af te halen.

HGA, Archief 1165 01 inventaris 152 EN OF 153 LBD 1945 Kaartsysteem bombardement 3 maart, Slachtofferkaart 030 4-3

NL-HaHGA 1165 01 inventaris 147 Luchtbeschermingsdienst 1945 Register bombardement 3 maart.

Nederlandsche Staatscourant 4 december 1944

A 1756 (1945) Maria Elizabeth Bolkenbaas NL-HaHGA_0335-01_1656_2274.03

Dit slachtoffer is opgenomen in het 3 maart 1945 Bezuidenhout bombardement register door Stichting WO2 Sporen komende uit het onderzoek naar Haagse slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog.

Heeft u meer informatie over dit slachtoffer of heeft u vragen, dan kunt u contact opnemen met Stichting WO2 Sporen.

Info@wo2sporen.eu

Bron: Haags Gemeente Archief, Delpher en nabestaande