Hendrik Bongaarts

Geboren op 22-12-1895 in Tegelen

Overleden op 06-12-1942 in Eindhoven

Bombardement Eindhoven.

Henri Bongaerts werd 22-12-1895 geboren in Tegelen. In 1927 vestigde hij zich vanuit Amsterdam in Eindhoven. Hij werkte daar als besteller bij de PTT. Hij huwde op 17-12-1924 in Eindhoven met Anna van den Broek *21-11-1901 in Duizel (bij Eersel). Tussen 1925 en 1940 krijgen zij samen zeker 10 kinderen. 6 jongens en 4 meisjes. De oudste zoon Joannes (Jan) werd 27-6-1925 in Amsterdam geboren. Daarna kwamen Toos(1926), Greta (1929), Henk (1932), Jacques (1934), Wim (1935), Mientje (1937), Petrus (1939) en als laatste Anny in 1940. Op 28-12-1937 was er een zoon Petrus overleden op de leeftijd van 7 jaar. In Eindhoven woonden Henri met zijn vrouw en 9 kinderen op de Lijmbeekstraat 104.
Op 6 december 1942 stijgen er 93 bommenwerpers op in Engeland om de Philipsfabrieken in Eindhoven te bombarderen. Zij produceren onderdelen voor o.a. radio’s. Om 12.30 uur laten zij hun bommenlast vallen op Eindhoven. Ook veel burgerwoningen worden getroffen omdat de Philipsfabrieken omringd zijn door woningen. Ook het straatgedeelte waar Henri Bongaerts woonde werd zwaar getroffen. Meer dan 150 inwoners en 7 Duitsers verliezen hierbij hun leven.
Er vallen 4 bommen op het huis van Henri Bongaerts. Er was een blindganger bij die 4 dagen later alsnog ontplofte. Vader Henri, moeder Anna en 7 kinderen komen hierbij om het leven. Ook een oud-oom van moeder Hendrik A.Kemper *22-10-1860, die inwonend was, kwam hierbij om het leven. Alleen de zonen Petrus Jacobus *15-11-1939 en Jan (Joannes) Bongaarts *27-6-1925 blijven in leven.
Jan Bongaarts huwde met Anny Stoffels en werd onderwijzer in Tegelen en bleef hier wonen tot zijn overlijden in 2001. In een brief uit 1958 lees ik dat Petrus het gymnasium heeft afgerond en in het Noviciaat wil gaan. Verdere gegevens heb ik (nog) niet.
Het bombardement op Eindhoven staat bekend als het Sint Nicolaas Bombardement.
Hierover heeft Hans Schippers in 1987 nog een boekje geschreven in het kader van de herdenking dat dit Bombardement 75 jaar geleden plaats vond. Ook op internet kun je hier informatie over vinden. In de correspondentie worden de namen Bongaarts en Bongaerts door elkaar gebruikt.
De naam van Henri Bongaerts staat ook vermeld op het Tegelse Orolosgmonument dat op de Raadhuislaan staat.

Bron: Nationaal Archief, Heemkunde Tegelen en Internet

Geplaatst door ewaldssjeng op 16 maart 2024