Ernestus Henricus de Vries

Geboren op 09-07-1878 in Franeker

Overleden op 05-03-1945 in Rantau Prapat, Si Rengorengo

FAMILIEBERICHTEN

Pensionhouder in Nederlands-Indie''. Ernestus Henricus de Vries geboren te Franeker 9-7-1878. Door een zoektocht naar het graf van mijn opa en oma kwam ik in contact met Oorlogsgravenstichting. Zij wisten mij te vertellen dat mijn opa en oma... Lees meer

Pensionhouder in Nederlands-Indie''.

Ernestus Henricus de Vries geboren te Franeker 9-7-1878.

Zij wisten mij te vertellen dat mijn opa en oma begraven liggen op het Nederlands ereveld Leuwigajah te Cimahi nabij Bandung op Java.

Mijn opa Ernestus Henricus de Vries roepnaam Ernst, stierf op 66 jarige leeftijd aan dysenterie in het interneringskamp Si Rengo Rengo te Rantau Prapat Noord - Sumatra. In eerste instantie werd hij begraven op een tijdelijk kerkhof achter het kamp.

1949 werden alle oorlogsgraven van Jappenkampen geruimd werd mijn opa herbegraven op het Ereveld Noord Sumatra te Medan, waar hij had gewoond tijdens zijn leven in het Nederlands - Indië.

Mijn moeder bij de graven van haar ouders

In 1966 moest op bevel van President Sukarno alle graven van oorlogsslachtoffers op Sumatra geruimd en herbegraven verspreid over 7 erevelden op Java. Mijn opa begon als Patissier en Cuisinier in diverse hotels in Nederland. Later voer hij als chef-kok op schepen van SMN Stoomvaart Maatschappij Nederland naar het voormalig Nederlands-Indië.

Rond 1915 gaat hij in Indië werken als chef-kok in het bekende Hotel De Boer in Medan, waar vele beroemdheden overnachten zoals Koning Leopold 2 van België, Mata Hari enzovoort. Het leven daar bevalt hem. Zijn vriendin, mijn oma, die nog in Nederland woont, volgt hem daarna al gauw naar Indië. Mien vindt daar een baan als aupair bij familie Ledeboer. Zo bereiden Ernst en Mien zich voor op hun huwelijk op 26-08-1918 in Medan en zijn zij inwonend in hotel de Boer, waar Ernst chef-kok is.

Hotel de Boer

12-7-1919 worden zij verblijd met hun eerste kind een dochter Willy, mijn moeder.

In 1922 staat pension Spernoga aan de Poloniaweg te koop en Ernst en Mien krijgen hun eigen pension.

Op 9-5-1923 wordt het gezinnetje uitgebreid met een tweede kind, een dochter genaamd Thea.

Familie de Vries bij pension Spernoga

Thea en Willy voor de Moskee in Medan

Ondanks de crisisjaren in de jaren 30, runden zij een goedlopend pension, tot maart 1942 de Japanners Medan binnenvallen. Het gezin valt uit elkaar. Ernst die geregeld in diverse klinieken in Medan en in de bergen bij Brastagi vertoeft voor zijn gezondheid, wordt na ontslag uit het KEK Koningin Emma Kliniek in Medan voor zijn suikerziekte direct geïnterneerd in kamp Sengei Sengkol, een hospitaal van tabaksmaatschappij ''Arendsburg'', nabij Medan. Mien wordt geïnterneerd in kamp Gloegoer, en Willy die haar bevalling afwacht in het zendingsziekenhuis in Nainggolan op Samosir wordt direct na haar bevalling van Henk samen met haar kind geïnterneerd in het SDF Siantar Dokter Fonds te Siantar, een centraal ziekenhuis. Zo hebben zij diverse kampen doorgebracht in erbarmelijke omstandigheden waar uiteindelijk Mien, Willy en kleine Henk met elkaar herenigd worden in de laatste kampen Poeloe Brayan en Aek Pamienke 2. Thea werkt in Het Hospitaal van de Vereeniging voor Ziekenverpleging ter Sumatra's Oostkust aan de Timorstraat in Medan en blijft daardoor buiten het kamp tijdens de oorlog.

5-3-1945 overlijd Ernst aan de gevolgen van dysenterie en zwakte op 66 jarige leeftijd in kamp Si Rengo Rengo te Rantau Prapat. Zijn koffer met nog enkele eigendommen wordt met toestemming van familie nagelaten aan zijn kampgenoten.

Een angstaanjagend gerucht verspreid zich in het kamp. De Japanners zouden plannen hebben om alle geïnterneerden in de naaste toekomst om het leven te brengen. De bewijzen ervoor zijn gevonden.

VAN DE JAP GERED DOOR DE ATOOMBOM

Het einde kwam letterlijk uit de lucht vallen met de atoombommen op de Japanse steden Hiroshima en Nagasaki. Dat betekent, dat de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki allen het leven hebben gered. Op 15 augustus 1945 staakt Japan de strijd.

16 augustus 1945 slechts 1 dag na het officiële einde van de Tweede Wereldoorlog in Indië, overlijdt ook Mien de Vries ten gevolge van dysenterie, ondervoeding, zwakte en het eten van rotte vis uit de rivier.

Willy en zoontje Henk overleven het Jappenkamp en komen juli 1952 in Nederland wonen. Thea overleeft de oorlog en neemt zwanger van zoon Nico in januari 1946 de boot naar Nederland om nooit meer terug te keren naar het voormalig Nederlands-Indië

In MEMORIAM

Ernst staat rechts

Bron: Kleindochter Ingrid van Zanten-Hukema

Geplaatst door Ingrid Hukema op 30 maart 2020

Nederlands Ereveld Leuwigajah

Vak/rij/nummer II384
vries.de.e.h.2005(1).jpg

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen