Luchien Ubels

Overleden op 23-09-1943 in Batavia-Antjol

Onderscheiding
VOA.

Slachtoffer van een tragische vergissing

Luchien (Luut) Ubels is het slachtoffer van een tragische vergissing. Haar broer, Lambert, roepnaam Sam, 17 jaar oud kwam in 1942 van school en kreeg een baantje bij het Algemeen Landbouw Syndicaat (ALS) gevestigd in het Factorijgebouw in Batavia. Lambert raakte betrokken bij problemen met de Japanners. Die legden begin 1943 aan alle medewerkers van het Landbouw Syndicaat, in verband met verzetsactiviteiten van hun directeur, een loyaliteitsverklaring ter ondertekening voor. Een grote groep medewerkers, waaronder Lambert, weigerde te tekenen en lichtte dit toe in een rekwest. Ruim voor dit tot arrestatie van de indieners van het rekwest leidde, werd Lambert echter ontslagen en kort nadien, als Hollandse jongen, op straat aangehouden en in een mannen- en jongenskamp geïnterneerd.

Twee maanden later in augustus 1943 vond de arrestatie van de indieners van het rekwest plaats. Op 27 augustus meldde zich ook een Japanner op het adres van de familie Ubels en Luut stond de man te woord. Luut werkte ook in het gebouw de Factorij, maar bij de firma Tiedeman & Van Kerchem. Doordat zij en haar broer dezelfde voorletter hadden, werd Luut gearresteerd en niet Lambert. Mogelijk heeft Luut in haar werk wel contact gehad met het Landbouw Syndicaat, maar ze hoorde daar niet bij en was dus zeker ook niet bij de indieners van het rekwest. Lambert was de enige die in beide opzichten wel bij die groep hoorde, maar niet gearresteerd werd.

Waarschijnlijk is Luut de verwisseling met Lambert wel gaan vermoeden of begrijpen. Dat heeft zij de Japanners echter niet laten merken. Vermoed wordt dat zij zich voor haar jongere broer opgeofferd heeft. Bovendien heeft ook zij bij de Kempetai geweigerd de loyaliteitsverklaring alsnog te ondertekenen. Op 23 september 1943 is zij met de mensen van het Algemeen Landbouw Syndicaat op Antjol geëxecuteerd. Luut was toen bijna 24 jaar.

Lambert bleef in het kamp geheel onkundig van wat er na zijn ontslag en bij het Landbouw Syndicaat en zijn internering met zijn zus Luut was gebeurd. Daarover hoorde hij en de rest van de familie pas na de oorlog.

Bron: boek Het levensverhaal van Luut Ubels 1919-1943

Geplaatst door Coördinator Archief Oorlogsgravenstichting op 23 juli 2014

Nederlands Ereveld Ancol

Vak/rij/nummer Onderdeboom
Graffoto L. Ubels2024.jpg

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen