Jacob van den Tol

Onderscheiding
BK.

Jacob van den Tol - vroeg oorlogsslachtoffer

Jacob van den Tol was steward van beroep. Bij uitbreken van de Tweede Wereldoorlog was Jacob dienstplichtig soldaat bij de Koninklijke Landmacht, ingedeeld bij de Staf III-39 RI. Op 10 mei heeft Jacob van den Tol zich onmiddellijk als vrijwilliger opgegeven om met een patrouille onder bevel van een officier een verkenning uit te voeren naar de Maasbruggen en daaraan op onverschrokken wijze deelgenomen. Op 13 mei 1940 heeft Jacob deelgenomen aan een optreden tegen onbetrouwbare elementen te Rotterdam. Tijdens deze actie op een dak van een huis aan de Essenburgsingel in Rotterdam werd hij zwaargewond en overleed kort daarna, aldus de considerans van het Koninklijk Besluit van 26 juni 1950 waarbij hem postuum het Bronzen Kruis 1)[1] werd verleend. Volgens een andere lezing van de gebeurtenis werd hij door de brievenbus van een woning op de Essenburgsingel doodgeschoten 2)[2]. Niet duidelijk is of dit door een Duitse soldaat of door een NSB’er is gedaan.

Jacob van den Tol is begraven op het Militair Ereveld Grebbeberg te Rhenen, rij 13, graf nr. 42. Zijn (nooit hertrouwde) echtgenote Wilhelmina van Dorp is 97 jaar geworden. Zij overleed op 26 maart 2014 in Reeuwijk en werd op 1 april 2014 gecremeerd. Met de welwillende medewerking van de Militaire Erebegraafplaats Grebbeberg werd haar as op 12 juli 2014 bijgezet in het graf van haar echtgenoot op de Militaire erebegraafplaats Grebbeberg 3)[3].

[1]www.zuidfront-holland1940.nl/index.php?page=tol-j-van-den-bk

Bron: 1) Het Bronzen Kruis is een dapperheidsmedaille ingesteld bij KB van 11 juni 1940, oorspronkelijk de laagste gradatie maar sinds 1941 van de tweede stand. De medaille bestaat in 2012 nog steeds. Bron: www.zuidfront-holland1940.nl/index.php?page=tol-j-van-den-bk 2) Informatie H.F. Reckweg III 3) Informatie J.M. van den Tol

Geplaatst door vanmeijbeek op 21 juli 2022

JL Staf III 29 RI
Kon landmacht Staf III-39 RI; Jacob van den Tol, links 2e rij

Geplaatst door vanmeijbeek op 02 augustus 2013

Jacob van den Tol

Geplaatst door vanmeijbeek op 02 augustus 2013

Militair Ereveld Grebbeberg

Vak/rij/nummer 1342
J.v.den Tol.jpg

Rhenen, Militair Ereveld Grebbeberg

Rhenen

Rhenen, Militair Ereveld Grebbeberg

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen