David Willem Daniël Tanamal

Klik hier

Geboren op 15-12-1905 in Banda Neira

Overleden op 26-06-1944 in Omgeving Bodjonegoro

Vergeten Verzet - Vuurpijl-affaire - David Willem Daniël Tanamal Verzetsstrijder

David Willem Daniël Tanamal, Indonesier van Ambonese of Zuid-Molukse afkomst , was employé bij de verffabriek “Sovefa” en lid van de Verzetsgroep Corsica in Soerabaja, aangeduid als “Ondergrondse Vereniging Corsica. Vast staat dat deze... Lees meer

Vast staat dat deze Verzetsgroep radiografisch contact had met de Nederlandse inlichtingendienst in Australië en Intelligence verrichtte ter voorbereiding van tenminste vier geallieerde bombardementsvluchten naar Soerabaja. De Verzetsgroep Corsica stak in de nacht van 21 Juli 1943 op verschillende plaatsen in Soerabaja Vuurpijlen af om militaire doelen in de haven te markeren, zodat Amerikaanse zware bommenwerpers uit Australië gericht hun dodelijke lading konden afwerpen, vandaar de naam Vuurpijl-affaire.

Verdachten van de Vuurpijlaffaire werden gearresteerd, naar de Werfstraatgevangenis afgevoerd en daar maandenlang verhoord en gefolterd. David Willem Daniël Tanamal werd met andere leden van de Verzetsgroep Corsica weggevoerd en op 26-06-1944 door de beruchte Militaire Politie Ken-Pei-Tai geëxecuteerd in de Djatibossen van Bodjonegoro. Hij ligt met de kopstukken van deze verzetsgroep begraven in hetzelfde massagraf met het opschrift “Verzamelgraf Bodjonegoro”.

J.W.F Meeng
Hoofd van het Bijkantoor Soerabaja van de Opsporingsdienst Overledenen O.D.O., onderdeel van het Departement van Justitie, publiceerde eind 1949 in verschillende kranten in Nederlands-Indië een namenlijst van illegale strijders uit Soerabaja , en vermeldde dat “als vaststaand kan echter worden aangenomen dat D.W.D. Tanamal tot de terechtgestelden behoorde”. In zijn persoonsdossier in het Nationaal Archief staat aangegeven: “behorende tot de Vuurpijl-affaire”

Deze illegale acties werden in Nederlands-Indië bekend als de "Vuurpijl-affaire". Desondanks raakte dit verhaal in Nederland in vergetelheid en wordt tot op heden nooit erkend als Verzetsdaad.

De weduwe mevr.M.C. Tanamal-Nikyuluw , waarmee hij sinds 09/06/1941 getrouwdwas, heeft voor haar man David Willem Daniël Tanamal nooit erkenning als Verzetsstrijder gekregen.

De Zuid-Molukse gemeenschap betaalde een hoge tol voor haar Verzet in Soerabaja. Voor zover bekend bestond de slachtoffers van de Verzetsgroep Corsica , tenminste 120 strijders, voor bijna 80 % uit Ambonezen/Zuid-Molukkers.

Bron: Peter van den Broek research paper “Vuurpijl-affaire ” - Museum Sophiahof Den Haag 16/10/2022: talkshow ”Vergeten Verzet Vuurpijl-affaire” - Nederland-Indie onder Japanse bezetting o.l.v. Prof. Dr. I.J. Brugman (1960) p.330/430/441 - NIOD I.C. 00386/2938, I.C. 054604/5253 – National Archives London UK - Nieuwe Courant 20-11-1948 “O.D.O. een Sociaal Belang Detective werk in een vaag verleden – Indische Courant voor Nederland 01-12-1948 “O.D.O. onthult drama’s van een vaag verleden” - De Vrije Pers 22-09-1949: “De slachtoffers van de Vuurpijl-affaire” – Nieuwe Courant 22-09-1949 : “Schrijnende herinnering De Japanse bezetting kostte een vader acht zoons” - Nieuwe Courant 28-09-1945: “Rumoer om de O.D.O.” - De Vrije Pers ochtendbulletin 03-12-1949: “Oorlogsslachtoffers” – Nationaal Archief, persoonsdossier bij Oorlogsgravenstichting n° 152190A - Overlijdensakte Burgerlijke Stand te Batavia Jakarta jaar aangifte 1946 aktenummer 7895 - huwelijk op 09/06/1941 in Indische Courant 09-06-1941en Soerabaijasch Handelsblad van 10-06-1941

Geplaatst door Peter van den Broek op 01 januari 2023

Nederlands Ereveld Ancol

Vak/rij/nummer IV125:126
tanamal.d.w.d.2005.jpg

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen