Gerardus Willem Schenk

Onderscheiding
BK.

Schenklaan te Ypenburg

In 1999 werd in de Rijswijkse wijk Ypenburg (nu Den Haag) een straat naar Wim Schenk genoemd: de Schenklaan. De wijk Ypenburg ligt op de plaats van het voormalige vliegveld Ypenburg, waar Wim Schenk gesneuveld is.
Bron: https://haagsgemeentearchief.nl/straatnamencollectie/?mode=gallery&view=list&reverse=0&page=1&q=schenklaan

Geplaatst door Kees Couprie op 26 augustus 2021

Wim Schenk is 29 augustus 1939 opgeroepen tijdens de mobilisatie. Gelegerd bij Vliegkamp Soesterberg. Tijdens de mobilisatieperiode kwam men er achter dat het vliegveld te dicht bij de Grebbeberg ligt, waarna de eenheid wordt verplaatst naar Vliegveld Ypenburg. 10 Mei heeft hij gevochten bij de hangaar en is hierbij zwaar gewond geraakt. In het rode kruis ziekenhuis is Wim 11 mei overleden aan zijn verwondingen. vanwege het zich moedig gedragen bij de verdediging van het vliegveld Ypenburg tegen vijandelijke valschermtroepen op 10 mei 1940 en daarbij is gesneuveld, heeft Wim Schenk het Bronzen Kruis(postuum) ontvangen. Wim werd 16 mei 1940 begraven in Den Haag. Hij is herbegraven in 1986 op het Ereveld op de Grebbeberg. Sluiten
Bron: Bovenstaande is door onderzoek en met hulp van defensie en de Historische Vereniging Soest-Soesterberg bij lekaar gevonden. Ik zoek druk door naar meer gegevens en foto's. Het mooiste is, om een foto van hem te vinden.

Geplaatst door vellekoop op 22 maart 2014

Bericht overlijden - De Telegraaf 21 mei 1940

Geplaatst door Henk G. Westland op 16 maart 2014

Gerardus Willem Schenk staat ook op:

Militair Ereveld Grebbeberg

Vak/rij/nummer 137
G.W.Schenk.jpg

Monument

Naam:
Soesterberg, oorlogsmonument

Plaats:
Soest

Soesterberg, oorlogsmonument

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen