Petrus Bernardus Rouw

Geplaatst door jos gerrits op 23 oktober 2019

22726b5e9e45cdc1cb5f4cf5ace971c1 v1

2 Mei 2015

70 jaar na de 2e wereldoorlog.

Een bloem van Theo - Thea - Ben

Bron: Ben Janssen

Geplaatst door Ben Janssen op 05 mei 2015

51f374615079d49e7e5cca6d4b305951 v1

Piet Bernard

Jeugdfoto Piet Bernard Rouw

Geplaatst door Ben Janssen op 13 september 2014

Ouderlijk huis

vlnr... Moeke...Hanneke Rouw-Schraeven, Piet Bernard Rouw ca 11 jaar, Annie Rouw, Jantje Rouw, Dini Rouw en met trekharmonica Piet Schraeven broer van Hanneke.

Foto is genomen voor het oude huis op de Paserot Wijchen.

Bron: Ben Janssen

Geplaatst door Ben Janssen op 12 september 2014

Petrus Bernardus Rouw 21-07-1922 / 30-05-1944

Petrus Bernardus Rouw 21-07-1922 / 30-05-1944 was de 2e geboren zoon van Johannes Rouw en Theodora Janssen. Piet Bernard is vernoemd naar zijn eerst geboren broertje Pietje die reeds na 176 dagen was overleden en naar zijn grootvaders van vaders... Lees meer

Piet Bernard is vernoemd naar zijn eerst geboren broertje Pietje die reeds na 176 dagen was overleden en naar zijn grootvaders van vaders en moeders kant, Bernardus Rouw en Petrus Janssen.

Zijn moeder overleed op 22-09-1925 Piet was toen slechts drie jaar oud en zijn zusjes Johanna Bernardina bijna 2 jaar en Bernardina Petronella slechts 6 weken oud.

Op 19-04-1929 hertrouwde zijn vader met Johanna Petronella Schraeven.

Uit dat huwelijk werden nog drie kinderen geboren, Johannes Theodorus Bernardus en de tweeling Theodora Johanna en Egberta Antonia.

Wijchen (bij Nijmegen) was de plaats waar de familie woonde, de kinderen geboren werden en opgroeide.

Als zoveel kinderen en jongemannen in de streek was Piet Bernard Landarbeider.

Tijdens de 2e wereldoorlog werdt Piet Bernard te werkgesteld in de omgeving van Schenkenschanz / Griethausen in Duitsland waar hij overleed in Griethausen door verdrinking op 30-05-1944 .

Na de oorlog heeft zijn vader aan de Oorlogsgravenstichting laten weten dat het lichaam van Piet Bernard tijdens de oorlog teruggevoerd is naar Nederland en begraven is op het RK Kerkhof te Wijchen op 7 juni 1944.

In die tijd had de familie weinig financiële middelen en werd er slechts een houten kruis op het graf geplaatst.

In 1954 bezocht de Oorlogsgravenstichting het graf van Piet Bernard in Wijchen en zag dat het kruis verweerd was en de tekst niet goed meer te lezen.

De stichting heeft toen voorgesteld een steen op het graf te plaatsen en dat is toen ook gebeurd.

In 1988 waren de grafrechten verlopen en het familielid J.T.B. Rouw (ome Jan) die toen kennelijk de zaken behartigde kon of wenste die niet opnieuw in te kopen.

De Oorlogsgravenstichting heeft toen voorgesteld om Piet Bernard over te brengen naar

Het Nederlands Ereveld Loenen op de veluwe, met goed vinden is dat gebeurd op 30 september 1988.

Piet Bernard heeft altijd zijn plaats in de familie behouden, herinneringen werden levend gehouden, verhalen verteld en doorgegeven.

In de familie was niet iedereen overtuigd van zijn overlijden, vooral omdat niemand in de familie het stoffelijk overschot van Piet Bernard heeft kunnen/mogen zien voor het sluiten van de (loden) kist.

Zo leefde het verhaal voort dat Piet Bernard wellicht nog leefde in Duitsland of misschien zelfs in Rusland.

Jammer dat niet iedereen op de hoogte was gebracht in de familie dat Piet Bernard herbegraven is op het Ereveld Loenen.

Zeker zijn zus Bernardina Petronella ( Dini van Vlijmen-Rouw 1925-2003) had met trots en liefde zijn eregraf bezocht, juist bij haar was Piet Bernard nooit uit haar gedachten.

Bij deze brengt zij blijvend en in memoriam een bezoek aan haar broer Piet Bernard.

Bron: De herkomst van het verhaal komt voort uit gesprekken die ik voerde met de nicht (Dini van Vlijmen-Rouw) van mijn vader, Petrus Bernardus (Piet uit IJmuiden) Janssen 1926-1963.Mijn vader was een volle neef van Piet Bernard Rouw en Dini van Vlijmen-Rouw.Samen met Dini deelde ik de interesse in het stamboom onderzoek van de familie Janssen en de familie Rouw.Met Dini en haar kinderen Theo en Thea werd/wordt met enige regelmaat gesproken over Piet Bernard en gebeurtenissen uit het verleden.NotaBene...de vader van Piet Bernard en Dini was de broer van mijn grootmoeder Wilhelmina Janssen-Rouw en hun moeder was de zuster van mijn grootvader Gerardus Janssen.Tevens heb ik veel relevante informatie gekregen van de Oorlogsgravenstichting die ik in het verhaal verwerkt heb.Ons respect en dank gaat uit naar de Oorlogsgravenstichting.Haarlem: Gerardus Bernardus (Ben) Janssen 1946Achterkleinzoon van:Bernardus Rouw - Johanna Rouw-van Well & Petrus Janssen - Johanna Janssen-van den Boogaard.

Geplaatst door Ben Janssen op 12 september 2014

556 Rouw

Nationaal Ereveld Loenen

Vak/rij/nummer A556
P.B.Rouw.jpg

Loenen, Ereveld Loenen

Apeldoorn

Loenen, Ereveld Loenen

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen