Petrus Wilhelmus van Riel

Geplaatst door Wulfert Hop op 27 juli 2020

719a2ff4ff4a67398babd844ac4dd2a2 v1

Piet van Riel

Piet (Petrus, Wilhelmus) van Riel is geboren in Udenhout op 19 januari 1908. Piet ging naar de lagere school en werd tuinman/stoker op Huize Vincentius in Udenhout. Op 27 oktober 1931 ging Piet in Eindhoven als tuinman werken bij het R.K. Gezellenhuis. Op 3 juni 1935 huwde Piet in Helvoirt met Hendrika (Riek) van der Bruggen uit Helvoirt. Het huwelijk bleef kinderloos. Piet werkte later bij Philips als perser bij de Philitefabriek. Voordat Piet in militaire dienst ging, was hij lid bij de Vrijwillige Landstorm in Den Bosch. Op 19 juli 1928 werd Piet ingelijfd als gewoon dienstplichtige van de lichting 1929 en werd ingedeeld bij het 17e Regiment Infanterie te Venlo. Van 11 april 1939 werd hij weer opgeroepen en bleef in dienst tot 15 juni 1940. Bij het uitbreken van de W.O. II was Piet gelegerd in het vak Boekel van de Peel-Raamstelling. Dit was een Nederlandse verdedigingslinie die in 1939 werd aangelegd en op 10 mei 1940 is gevallen. Het bataljon moest zich toen terugtrekken naar Veghel. Het is onbekend waar en wanneer Piet krijgsgevangen is gemaakt, maar hij werd afgevoerd naar het krijgsgevangenenkamp in Neubrandenburg. Dit lag 110 km ten noorden van Berlijn en 120 km ten westen van de Poolse havenstad Stettin.

Tijdens de oorlog zat hij in het verzet. De Eindhovense verzetsgroep “Knokploeg Sander” deed in de regio diverse overvallen o.a. op het gemeentehuis in Eersel en in Bladel en er werden ten behoeve van onderduikers duizenden bonkaarten gestolen. Ook was deze groep begin september 1944 nauw betrokken bij de grondige vernieling van de spoorlijnen Eindhoven-Den Bosch, Eindhoven-Tilburg en Eindhoven-Valkenswaard. Bij het zuiveren van de Leenderbossen van Duitse troepen sneuvelde Piet op 19 september 1944 als soldaat van de Stoottroepen Commando Brabant bij het landgoed Valkenhorst te Leende. Het graf van Piet van Riel is op het Nationaal Ereveld Loenen (bij Apeldoorn). Zijn naam staat ook vermeld op het Philipsmonument en het Bevrijdingsmonument te Eindhoven, in de Gedachteniskapel Stoottroepen Beneden-Leeuwen, in de

digitale Eregalerij Brabant en op Wiki Udenhout. Natuurlijk hoort zijn naam ook in het Mariakapelletje van Udenhout op het gedenkbord te staan. Op 19 januari 2018 - precies 110 jaar na zijn geboortedag - is tijdens een sfeervolle plechtigheid en in het bijzijn van familieleden de naam van P.W. van Riel onthuld in het kapelletje aan de Schoorstraat, zodat wij hem niet zullen vergeten.

Een uitgebreid artikel over Piet van Riel met vele foto’s en kopieën van documenten kunt u vinden op: Google: Wiki Udenhout (Portaal:Udenhout-Tilburg Wiki), zie ook bijlage.

Bron: Namens 't Schoor, Heemcentrum voor Udenhout en Biezenmortel, Henk Peters

Geplaatst door Henk Peters op 19 januari 2018

Nationaal Ereveld Loenen

Vak/rij/nummer D373

Udenhout, Mariakapel

Tilburg

Udenhout, Mariakapel

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen