Volg herdenkingen Loenen en de Grebbeberg op 4 mei op tv of internet

Geplaatst op 9 april 2020

Ondanks alle maatregelen die afgelopen tijd zijn aangekondigd om het coronavirus terug te dringen, willen wij in dit belangrijke herdenkingsjaar, 75 na de oorlog, toch stil staan bij dodenherdenking. Dit doen wij door u de mogelijkheid te geven de herdenkingen via de tv of het internet  te volgen.

Eerbewijs 2020 Nationaal Ereveld Loenen

Op maandag 4 mei wordt Eerbewijs 2020 vanaf Nationaal Ereveld Loenen, deels live, uitgezonden door Omroep Gelderland. Tijdens de herdenking legt vice-premier en minister Hugo de Jonge van het ministerie van VWS een krans voor alle Nederlandse Oorlogsslachtoffers.

Het programma van de herdenking bestaat onder meer uit:

• Bert Carper haalt herinneringen op aan zijn vader Theodorus Carper
  • Karsu Dönmez zingt de liederen ‘Ken je mij’ en de ‘Echo’ onder begeleiding van strijkers van jeugdorkest Het Britten
  • Leerlingen van de Koninklijke Scholengemeenschap Apeldoorn vertellen over hun oud schoolgenoten Govert en Curt
  • ‘Beelden van de Indische Kruizen met de ‘Largo' uit Dvorak's 'Nieuw Wereld Symfonie', muziek van het stemmenorkest uit een vrouwenkamp op Sumatra, gezongen door vrouwenkoor Malle Babbe en ingeleid door Madelyn van Rijckevorsel, dochter van Helen Colijn’.
  • Vanuit Madurodam hoort u het verhaal van verzetsstrijder George Maduro
  • Voordrachten van minister De Jonge en dominee Dick Pranger
  • Kranslegging door minister Hugo de Jonge van het ministerie van VWS, taptoe, minuut stilte en Wilhelmus

De presentatie is in handen van Renee van Bavel

De verhalen en muziek zijn vooraf opgenomen. De kranslegging, taptoe en minuut stilte wordt  op 4 mei live uitgezonden.

U kunt de herdenking op televisie of via het internet bekijken op maandag 4 mei van 13.30 tot 14.30 uur via Omroep Gelderland (KPN 756 of 506, Ziggo 750 of 30 of kijk op omroepgelderland.nl/kanaalwijzer voor andere aanbieders), de websites oorlogsgravenstichting.nl, omroepgelderland.nl en de social media van de Oorlogsgravenstichting.

Deze herdenking wordt mede mogelijk gemaakt door de steun van het vfonds en Stichting Vrienden van de Oorlogsgravenstichting.

Herdenking Militair Ereveld Grebbeberg
Op 4 mei om 19.30 uur is ook de Nationale Militaire Dodenherdenking bij Militair Ereveld Grebberg via internet te volgen. De herdenking wordt live uitgezonden via het Youtube-kanaal van de Koninklijke Landmacht. Door te klikken op de link kunnen mensen op 4 mei live meekijken. Ook kan er alvast een herinnering worden ingesteld, zodat je een melding krijgt als de herdenking bijna begint.

Toegankelijkheid erevelden
Beide herdenkingen worden opgenomen zonder publiek.Om te zorgen dat wij tijdens de opnames de 1,5 meter afstand voor alle betrokkenen kunnen waarborgen zijn Nationaal Ereveld Loenen en Militair Ereveld Grebbeberg op maandag 4 mei gesloten voor bezoekers.
Zowel Nationaal Ereveld Loenen als Militair Ereveld Grebbeberg zijn in de dagen rondom 4 mei beperkt open. Bezoekers die zich houden aan de geldende afspraken mogen de graven bezoeken. Als wij door omstandigheden de veiligheid van onze bezoekers niet meer kunnen waarborgen, zullen wij de erevelden helaas moeten sluiten. Wij verzoeken daarom iedereen een bezoek aan het ereveld zoveel mogelijk uit te stellen. Heel hartelijk dank voor uw begrip.

Voor uw eigen veiligheid en die van anderen: volg onze herdenkingen via de tv en blijf thuis!

Schrijf in voor onze nieuwsbrief
Volg ons op