Eerbewijs

Op 4 mei staan wij stil bij de gevolgen van oorlog, de impact daarvan op het leven van de slachtoffers, hun nabestaanden en de generaties daarna. Met Eerbewijs herdenken wij onze doden en willen wij generaties overbruggen. Deze herdenking krijgt vorm door de getuigenissen en verhalen van mensen uit verschillende generaties.

Wij beginnen met een herdenkingsceremonie. Aan de hand van film, toespraken, gesprekken en muziek, wordt stil gestaan bij het verlies en de nalatenschap van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en conflicten daarna. Na afloop van de ceremonie worden bloemen uitgedeeld en is er de gelegenheid op het ereveld een persoonlijk bezoek aan een graf te brengen.

De ceremonie wordt gevolgd door het Luisterbos. In de stilte op het ereveld kunt u luisteren naar voordrachten die iets vertellen over de vele levens die wij op 4 mei herdenken. Wij doen dit aan de hand van levensverhalen die op verschillende manieren, door verschillende generaties, worden verteld.

Ceremonie

13.30 uur Herdenkingsceremonie met bijdragen van:

Erik Ader, nabestaande vertelt over zijn vader verzetsstrijder domminee Bastiaan Ader
Ank Bijleveld, minister van Defensie
Renee van Bavel, zingt over haar bezoek aan de erevelden op Java
Leerlingen van de Koninklijke Scholengemeenschap Apeldoorn vertellen het verhaal van drie families aan de vooravond van de bevrijding
Ko Sent, krijgsmachtpredikant
Theo Vleugels, algemeen directeur Oorlogsgravenstichting

Kranslegging
Taptoe, één minuut stilte, het Wilhelmus

Uw gastvrouw tijdens de herdenkingsceremonie is Janine Abbring (o.a. presentatrice van Zomergasten).

Na afloop van de ceremonie worden bloemen uitgedeeld zodat alle aanwezigen een persoonlijke bloemengroet kunnen brengen bij één van de graven.

Luisterbos

Na de ceremonie vinden in het Luisterbos op enkele plekken op het ereveld voordrachten plaats. Het zijn gedichten, liederen of voordrachten door nabestaanden en jongeren. Het bezoek van deze voordrachten is optioneel en geheel vrijblijvend. Het is te allen tijde mogelijk de graven in alle rust te bezoeken.

Het Indisch Onze Vader  (14.45 - 14.55 en 15.30 - 15.40 uur)
Annelieke Bouwers zingt Het Indisch Onze Vader bij de zeven kruizen die symbool staan voor 25.000 oorlogsgraven op de zeven erevelden op Java, Indonesië. Dit lied wordt ingeleid door Nora Valk en Carel Banse.

Het lied der achttien dooden (15.15 - 15.30 uur)
Voordracht van Het lied der achttien dooden, van Jan Campert.  De voordracht vindt plaats bij de graven van zeven van de achttien mannen die worden beschreven in het gedicht.

Voordrachten door jongeren onder leiding van Theater Na de Dam (15.00 - 15.45 uur)
Jonge mensen hebben in de week voor 4 mei onder leiding van Theater na de Dam gewerkt aan korte voordrachten over de thema’s en verhalen die verbonden zijn aan de graven op het ereveld. Op deze 4 mei delen zij deze voordrachten met u. Met dank aan: Natalie, Casper, Laura, Larissa, Florentine, Bastiaan, Indira, Amber, Junia, Elisa, Yarinda en theatermakers Marieke Braaksma en Ilon Lodewijks.

Schrijf in voor onze nieuwsbrief
Volg ons op