Memento (podcast)

In Memento, de podcast van de Oorlogsgravenstichting, hoor je levensverhalen van mensen die tijdens de Tweede Wereldoorlog, de roerige periode erna of tijdens (vredes)missies zijn omgekomen en begraven in een oorlogsgraf. We vertellen het verhaal achter de naam op de steen.

Memento #2 De man voor wie de Soldaat van Oranje naar Nederland kwam: Herman Wiardi Beckman (3 delen)

Herman, Stuuf voor vrienden, Wiardi Beckman was de man die de Soldaat van Oranje op verzoek van koningin Wilhemina had moeten oppikken op het Scheveningse strand. Hij was in Londen nodig om als minister zitting te nemen in het oorlogskabinet. Maar, wie was Wiardi Beckman en waarom wilde de koningin nu juist hem naar Londen halen?

Memento #1 Verzertsman van het allereerste uur: Bernard IJzerdraat

Bernard IJzerdraat komt meteen nadat de Duitsers Nederland zijn binnengevallen in mei 1940 in verzet. Nederland moet worden wakker geschud en in actie komen tegen de Duitse bezetting. Van de eerste verzetsmensen was hij de allereerste. Maar waarom komt hij in verzet en wat voor man was het?

Memento is een samenwerking tussen de Oorlogsgravenstichting en historica Anne-Ruth Groen.