logo opvulling

Actualiteiten

Poster

Rondleidingen Open Monumentendagen op ereveld Loenen 2014

In het weekend van 13 en 14 september 2014 vinden de Open Monumentendagen plaats. Thema dit jaar is 'Op reis'. Speciaal hiervoor is in de kapel op het ereveld Loenen een fototentoonstelling geplaatst. Deze tentoonstelling is tot stand gekomen in samenwerking met Jeroen van Zijderveld en diverse nabestaanden van oorlogsslachtoffers en toont portretten van Engelandvaarders. Op deze wijze wordt een beeld gegeven van de – vaak – moeizame reis waarop verschillende mensen tijdens de oorlog uit het door de Duitsers bezet gebied hebben kunnen ontsnappen om vanuit Engeland aan de strijd tegen de Duitsers te kunnen deelnemen. Velen zijn na het bereiken van Engeland opgeleid als militair of geheim agent en ingezet in de strijd tegen de Duitse overheerser van ons land. Jan Heerze, oud-docent van de Koninklijke Scholengemeenschap in Apeldoorn en auteur, verzorgt zaterdag en zondag rondleidingen over het ereveld. Hij gaat dan in op de 'reis' die oorlogsslachtoffers hebben gemaakt om in Loenen te komen.

Heeft u belangstelling voor een rondleiding over het ereveld Loenen? Dan kunt op zaterdag 13 en zondag 14 september tussen 11.00 en 16.00 uur terecht op het ereveld Loenen op de Veluwe aan de Groenendaalseweg 64, Loenen. Ook zal de Oorlogsgravenstichting die dagen op het ereveld een informatiestand inrichten waar boeken, dvd's en postzegels met afbeeldingen van het ereveld te koop zijn. Ook het boek van Jan Heerze getiteld 'Elk mens telt' met verhalen over oorlogsslachtoffers die op het ereveld begraven liggen of herdacht worden, is die dagen verkrijgbaar. Indien gewenst dan zal Jan Heerze het boek graag voor u signeren.

In samenwerking met de Stichting Herdenking Woeste Hoeve heeft de Oorlogsgravenstichting in het informatiecentrum op het ereveld Loenen een kleine fototentoonstelling ingericht met portretten van mannen die gefusilleerd zijn bij de Woeste Hoeve op 8 maart 1945. Hier komt u meer te weten over de aanleiding van de fusillade, ziet u enkele gezichten van de slachtoffers en leest u over een bijzondere identificatie met behulp van DNA-onderzoek.

Uitreiking Zilveren speld op 13 augustus 2014

Op 13 augustus 2014 om 14.30 uur, kreeg in de gemeente Hof van Twente in het Gemeentehuis, De Höfte 7 te Goor, de heer J.A. Paalman, oud-consul van de Oorlogsgravenstichting (OGS), een zilveren erespeld opgespeld door de heer D. Lagemaat, Inspecteur van de OGS. Mevrouw drs. H.A.M. Nauta-van Moorsel, Burgemeester van Hof van Twente was hierbij aanwezig .

De heer Paalman krijgt dit ereteken voor zijn 13-jarige consulschap. Al die jaren was hij de “ogen en oren”van de Stichting in de gemeente Hof van Twente. Als lokale vertegenwoordiger van de Oorlogsgravenstichting droeg hij zorg voor de in- en externe contacten met betrekking tot het onderhoud van de oorlogsgraven. In de gemeente Hof van Twente liggen 11 Nederlandse oorlogsslachtoffers en 33 geallieerde oorlogsslachtoffers begraven.

De Oorlogsgravenstichting is op 13 september 1946 in het leven geroepen en oefent wereldwijd toezicht uit op het onderhoud van bijna 50.000 Nederlandse oorlogsgraven. Deze graven liggen verspreid over vijf continenten, in meer dan 50 landen. In Nederland alleen al zorgt de Stichting voor het onderhoud van 12.060 verspreid liggende oorlogsgraven in meer dan 1000 plaatsen. Het gaat hier om 2.151 Nederlandse, 7.944 gemenebest en 1.965 andere geallieerde oorlogsgraven. In bijna elke gemeente in Nederland bevindt zich wel een oorlogsgraf. Doordat de Stichting ter plekke niet altijd zelf haar zaken kan behartigen, is het consulsysteem ingesteld. Sinds 1964 wordt de Oorlogsgravenstichting bij de uitvoering van haar statutaire taken bijgestaan door bijna 400 consuls. De consuls, die meestal in dienst zijn van een gemeente, worden officieel benoemd door de burgemeester. Bij het verlaten van de gemeentelijke dienst stopt ook het consulschap.

Vlaggen op erevelden halfstok op dag van nationale rouw

Op woensdag 23 juli 2014 hingen vanwege de dag van nationale rouw op de Nederlandse erevelden op Java de vlaggen halfstok. Ook op het kantoor in Den Haag was de vlag halfstok gehesen. Vandaag werd in heel het land en op vele plekken daarbuiten stilgestaan bij het lot van de inzittenden van de MH17 het toestel van Malaysian Airlines dat op 17 juli boven oorlogsgebied in de Oekraïne is neergehaald. Het vliegtuig was op weg van Amsterdam naar Kuala Lumpur. Alle 298 inzittenden, waaronder 195 Nederlanders kwamen hierbij om het leven.

Op woensdag kwamen de eerste slachtoffers van de vliegramp met MH17 in Oekraïne aan in Eindhoven. Dat gebeurde in aanwezigheid van nabestaanden. Koning Willem-Alexander en koningin Máxima en andere hoogwaardigheidsbekleders waren hierbij aanwezig. Het Kabinet had besloten om die dag uit te roepen tot dag van nationale rouw. Sinds 1962, de dag van de bijzetting van prinses Wilhelmina in Delft, was dat niet meer voorgekomen.

Na de landing van de twee militaire vliegtuigen in Nederland rond 16.00 uur volgde een trompetsignaal en werd er een minuut stilte in acht genomen. De lichamen van de slachtoffers werden per auto overgebracht naar de korporaal Van Oudheusdenkazerne in Hilversum. Deze kazerne is vernoemd naar het oorlogsslachtoffer korporaal-verpleger J.P.M. van Oudheusden, die in de meidagen van 1940 op het vliegveld Ypenburg bij Den Haag met grote inzet Nederlandse militairen behandelde die tijdens de Duitse inval gewond geraakt waren. Korporaal Van Oudheusden overleed in 1943 alsnog aan de verwondingen van zware mishandelingen die hij onderging toen hij ondanks het Duitse verbod doorging met het verzorgen gewonde militairen. Van Oudheusden lag aanvankelijk begraven in Tilburg. Sinds 10 februari 1977 ligt hij begraven op het Militair ereveld Grebbeberg in Rhenen.

Vlag halfstok op het ereveld Kembang Kuning in Surabaya op Java