logo opvulling
Home > Actualiteiten

Actualiteiten

Kranslegging bij Netherlands Australian Memorial in Canberra

Op vrijdag 9 februari heeft de heer Robbert van de Rijdt, onze Directeur Indonesië, namens de Oorlogsgravenstichting een krans gelegd bij het Netherlands Australian Memorial in Canberra. Dit monument herdenkt de inzet van Nederlandse strijdkrachten in Australië tijdens de Tweede Wereldoorlog. In Australië zijn tijdens WOII 144 Nederlanders omgekomen en begraven.

De plechtigheid werd bijgewoond door de Nederlandse Ambassadeur mevrouw Annemieke Ruigrok, de Nederlandse defensie attaché kolonel Harold Jacobs, stafleden van de Nederlandse Ambassade en een tiental voormalige Nederlanders. In zijn speech gaf de heer Van de Rijdt aan dat mensen die hun leven hebben geven en verloren in de strijd tegen de vijand nimmer vergeten mogen worden. Het herdenken van oorlogsslachtoffers blijft heel belangrijk om de herinnering levend te houden.

Een aantal dagen eerder, op 2 februari, had de heer Van de Rijdt ook een krans gelegd in Perth bij het Karrakatta Broome Memorial samen met de Nederlandse Defensie attaché en de Nederlandse consul honaire de heer Arnold Stroobach.

Robbert van de Rijdt was in Australië voor een inspectiereis langs een groot aantal van de in totaal 144 Nederlandse graven in Australië. De graven worden verzorgd door de de Organisation of Australian Wargraves een zusterorganisatie van de OGS.

Kranslegging door Robbert van de Rijdt

Circulaire pelgrimsreis Indonesië 2015 verzonden

Onlangs is de circulaire met informatie over de pelgrimsreis naar Indonesië verzonden naar nabestaanden van oorlogsslachtoffers die begraven liggen op een van de zeven Nederlandse erevelden op Java. Deze informatie wordt automatisch toegestuurd aan nabestaanden die geregistreerd zijn bij de Oorlogsgraven-stichting in Den Haag. Bent u nabestaande van een oorlogsslachtoffer dat begraven ligt op een van de erevelden op Java en heeft u de circulaire niet ontvangen, neemt u dan contact op met de Stichting en laat u alsnog registreren. Dit kan zowel telefonisch als per e-mail.

In 2015 biedt de Oorlogsgravenstichting een speciale reis aan naar Indonesië: Voor het eerst sinds de OGS haar reizen organiseert zullen er 6 erevelden aangedaan worden, te weten Jakarta met bezoek aan de erevelden Menteng Pulo en Ancol, naar Bandung met bezoek aan het ereveld Pandu, bij Cimahi het ereveld Leuwigajah en als laatste de erevelden Candi en Kalibanteng gelegen op midden Java bij de stad Semarang.

J. Pluymakers (r) met gouden speld

Gouden erespeld Oorlogsgravenstichting voor oud-consul J. Pluymakers

Op 13 januari 2014 kreeg in de gemeente Vaals in het gemeentehuis, Von Clermontplein 15 in Vaals, de heer J. (John) Pluymakers, oud-consul van de Oorlogsgravenstichting (OGS), een gouden erespeld opgespeld door de heer W.R. Broer, Plv. algemeen directeur van de OGS. De heer R. van Loo , Burgemeester van Vaals was hierbij aanwezig.

De heer Pluymakers kreeg dit ereteken voor zijn 28-jarige consulschap. Al die jaren was hij de “ogen en oren”van de Stichting. De heer Pluymakers werd in januari 1986 als lokale vertegenwoordiger van de Oorlogsgravenstichting aangesteld. Zo droeg hij zorg voor de in- en externe contacten met betrekking tot het onderhoud van de oorlogsgraven. In de gemeente Vaals liggen 8 Nederlandse oorlogsslachtoffers begraven.

De Oorlogsgravenstichting is op 13 september 1946 in het leven geroepen en oefent wereldwijd toezicht uit op het onderhoud van bijna 50.000 Nederlandse oorlogsgraven. Deze graven liggen verspreid over vijf continenten, in meer dan 50 landen. In Nederland alleen al zorgt de Stichting voor het onderhoud van 12.060 verspreid liggende oorlogsgraven in meer dan 1000 plaatsen. Het gaat hier om 2.151 Nederlandse, 7.944 gemenebest en 1.965 andere geallieerde oorlogsgraven. In bijna elke gemeente in Nederland bevindt zich wel een oorlogsgraf. Doordat de Stichting ter plekke niet altijd zelf haar zaken kan behartigen, is het consulsysteem ingesteld. Sinds 1964 wordt de Oorlogsgravenstichting bij de uitvoering van haar statutaire taken bijgestaan door bijna 400 consuls. De consuls, die meestal in dienst zijn van een gemeente, worden officieel benoemd door de burgemeester. Bij het verlaten van de gemeentelijke dienst stopt ook het consulschap.

Militair ereveld Grebbeberg in uitzending Geloof en een Hoop Liefde

Op dinsdag 13 januari 2015 om 17.10 uur op NPO2 is het Militair ereveld Grebbeberg te zien in een uitzending van Geloof en een Hoop Liefde van de Evangelische Omroep.

In deze uitzending is de heer Teun Jordaan te zien tijdens een rondleiding over het ereveld en de directe omgeving met een klas schoolkinderen en presentator Herman Wegter. De heer Jordaan vrijwilliger bij de Oorlogsgravenstichting heeft als kind de gevechten op en rond de Grebbeberg bewust meegemaakt. De uitzending geeft een mooi beeld van de educatieve activiteiten van de Oorlogsgravenstichting. Wij verzorgen rondleidingen op erevelden, maar ook op begraafplaatsen in het land voor zowel (school)kinderen als volwassenen. Bent u geïnteresseerd in een rondleiding neem dan contact op met Peter Raatgever op telefoonnummer 070-3131094 of via email info@ogs.nl.

Teun Jordaan met een klas schoolkinderen

Commandant Nederlandse Defensie Academie (NLDA) legt krans op ereveld Kembang Kuning

Op 10 december 2014 heeft generaal majoor Theo Vleugels, commandant van de Koninklijke Militaire Academie (KMA) en tevens hoofd van de Nederlandse Defensie Academie (NLDA), samen met de commandant van het Koninklijk Insituut voor de Marine, kapitein ter zee Kees Turnhout, stafleden van de NLDA en de Nederlandse defensieattaché in Jakarta, kolonel René Pals, een krans gelegd bij het Karel Doorman monument op het Ereveld Kembang Kuning in Surabaya. Het bezoek aan het ereveld was onderdeel van een in totaal 4 daags bezoek aan diverse autoriteiten in Jakarta en ook aan de Indonesische Marine Academie in Surabaya.

Generaal Vleugels was zeer onder de indruk van het ereveld en de geschiedenis die dit ereveld met zich meedraagt. Het gezelschap werd op het ereveld ontvangen door Robbert van de Rijdt, de directeur Indonesië van de Oorlogsgravenstichting, die een toespraak hield. Na de toespraak volgde de kranslegging bij het Karel Doormanmonument en een minuut stilte. Hierna liep de delegatie geruime tijd rond over het ereveld om ook de oorlogsgraven en andere monumenten uitgebreid te bekijken. Na nog even nagepraat te hebben in de pendopo vertrok het gezelschap naar hun hotel.

Generaal Vleugels (midden) brengt samen met de delegatie een eregroet

Kolonel Pals brengt de eregroet

Kranslegging namens 7 December Divisie op ereveld Menteng Pulo.

Op vrijdag 5 december heeft de Nederlandse defensieattache in Jakarta, kolonel Rene Pals, namens de ‘Band Oud Strijders 7 December’ een krans gelegd bij het 7 December monument op het Nederlands ereveld Menteng Pulo in Jakarta.

De Eerste Divisie "7 december" werd vernoemd naar de rede van Koningin Wilhelmina in Londen op 7 december 1942. De oprichtingsdatum werd gesteld op 1 september 1946. In het embleem van de Eerste Divisie '7 December' zijn de letters EM van Expeditionaire Macht te zien, gescheiden door het zwaard uit het wapen van Batavia. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het embleem van de eerste divisie ontworpen voor de op te richten expeditionaire macht voor de strijd tegen Japan. Echter na de capitulatie van Japan op 15 augustus 1945 werd dit embleem overbodig. Het embleem werd opnieuw ingevoerd bij legerorder 1946/289 (dwingend door de toen toenmalige commandant van de Eerste Divisie, kolonel H.J.J.W. Dürst Britt. Op 20 september 1946 heeft Koningin Wilhelmina bij Koninklijk Besluit de naam bepaald van de Divisie.

Roel Broer speldt bij Rober van der Hulst een zilveren speld op

Erespeld Oorlogsgravenstichting voor oud-consul R.G.M. van der Hulst

Op donderdag 4 december 2014 ontving de heer R.G.M. (Robêr) van der Hulst een zilveren erespeld van de Oorlogsgravenstichting (OGS). De heer Van der Hulst kreeg dit ereteken voor zijn 12–jarig consulschap voor de OGS. De uitreiking was in het Stadhuis, Stadhuisplein 1 in Alphen aan den Rijn. De heer W.R. Broer, plaatsvervangend algemeen directeur van de OGS en de heer D. Lagemaat, inspecteur van de OGS reikten de onderscheiding uit. Ook de heer T. Bruinsma, Burgemeester van Alphen aan den Rijn, was hierbij aanwezig.

De heer Van der Hulst was 12 jaar lang consul voor de OGS. Hij werd op 1 september 2002 aangesteld als lokale vertegenwoordiger van de Oorlogsgravenstichting in de voormalige gemeente Rijnwoude. Al die jaren was hij de ‘ogen en oren’ van de Stichting en droeg hij zorg voor de in- en externe contacten met betrekking tot het onderhoud van de oorlogsgraven. Na de gemeentelijke herindeling van de gemeenten Alphen aan den Rijn, Boskoop en Rijnwoude werd de heer Th.L.M. Elstgeest herbenoemd tot consul voor de gemeente Alphen aan den Rijn. In de voormalige gemeente Boskoop was de heer F. den Oude consul (2013). In de gemeente Alphen aan den Rijn liggen 14 Nederlandse oorlogsslachtoffers begraven.

De Oorlogsgravenstichting is op 13 september 1946 opgericht en houdt wereldwijd toezicht op het onderhoud van bijna 50.000 Nederlandse oorlogsgraven. Deze graven liggen verspreid over vijf continenten, in meer dan 50 landen. In Nederland alleen al zorgt de Stichting voor het onderhoud van 12.060 verspreid liggende oorlogsgraven in meer dan 1000 plaatsen. Het gaat hier om 2.151 Nederlandse, 7.944 gemenebest en 1.965 andere geallieerde oorlogsgraven. In bijna elke gemeente in Nederland bevindt zich wel een oorlogsgraf. Omdat de Stichting ter plekke niet altijd zelf haar zaken kan behartigen, is het consulsysteem ingesteld. Sinds 1964 wordt de Oorlogsgravenstichting bij de uitvoering van haar statutaire taken bijgestaan door bijna 400 consuls. De consuls, die meestal in dienst zijn van een gemeente, worden officieel benoemd door de Burgemeester. Bij het verlaten van de gemeentelijke dienst stopt ook het consulschap.

Gouden jubileum voor medewerker OGS kantoor Indonesië

Op 13 november 2014 ontving de heer Supardi, medewerker van het kantoor in Indonesië in Jakarta, uit handen van de directeur Indonesië van de Oorlogsgravenstichting, de heer Robbert van de Rijdt, een gouden medaille ter gelegenheid van zijn 35-jarig ambtsjubileum bij de Oorlogsgravenstichting. Alle medewerkers van het kantoor waren hierbij aanwezig. In zijn toespraak ging de heer van de Rijdt in op de lange en uitstekende staat van dienst van de jubilaris. Naast de medaille kreeg de heer Supardi een certificaat uitgereikt alsmede een enveloppe, inhoudende een maandsalaris. Na afloop van de bijeenkomst genoten alle medewerkers van het kantoor van een selamatanmaaltijd.

De heer Van de Rijdt overhandigt de heer Supardi een enveloppe

Kranslegging namens de Caemer Die Haghe

Bezoek VOC Caemer die Haghe aan ereveld Menteng Pulo

Op 11 november 2014 bracht een groot Nederlands gezelschap verenigd in de VOC Caemer Die Haghe een bezoek aan het ereveld Menteng Pulo. De initiatiefnemer en voorzitter van deze groep is de heer Rob Carbasius Maier. Het gezelschap bezocht verschillende plaatsen in Indonesie waar de Verenigde Oostindische Compagnie (VOC) zijn sporen heeft achtergelaten. In 1930 richtte een aantal in Nederlands-Indië woonachtige Nederlanders de 'Caemer Batavia' op. Enkele jaren later, in 1937, werd in Den Haag, door enkele naar Nederland gerepatrieerde kolonialen, de 'Caemer Die Haghe' opgericht. Het doel van deze vereniging is om het gedachtegoed aan de VOC in een aantal jaarlijkse bijeenkomsten en herdenkingen levend te houden. Contacten worden onderhouden met de Caemers Antwerpen, Zuid-Afrika en Ceylon.

Na ontvangst met koffie en thee volgde een introductie in de Simultaankerk gegeven door Robbert van de Rijdt, de directeur Indonesie van de Oorlogsgravenstichting. Daarna begaf het gezelschap zich naar het Vlaggenmonument waar de heer Carbasius Maier en mevrouw Janine Verbeek namens het gezelschap een krans legden. Nadat het gezelschap weer was teruggekeerd in de Simultaankerk gaf de Nederlandse Ambassadeur, de heer Tjeerd de Zwaan, een toespraak en sprak hij over de geschiedenis, de huidige ontwikkelingen in Indonesie en de goede relaties die Nederland weer heeft met Indonesie. Nadat de deelnemers hun vragen hadden gesteld en dhr Carbasius een dankwoord had gericht werd er ter plaatse een lunch genoten die verzorgd was door de residentie. Na de gezellige lunch vertrok het gezelschap naar het Nationale Archief. De reis van het gezelschap werd verder hierna voorgezet naar de Molukken, de Banda eilanden en Makassar.

Herbegrafenis Korporaal G. Spandonk op Militair ereveld Grebbeberg.

Op 30 oktober 2014 werd op het Militair ereveld Grebbeberg te Rhenen Korporaal Gijsbert Spandonk uit Lage Zwaluwe met beperkte militaire eer herbegraven. Spandonk sneuvelde op 12 mei 1940 in Dordrecht.

Korporaal Spandonk werd door militairen van 103 Verkenningseskadron naar zijn laatste rustplaats gedragen. Neven van Spandonk waren bij de ceremonie aanwezig. Ook was de pers ruim aanwezig De destijds 25-jarige Spandonk had zijn dienstplicht al vervuld en was vrijwilliger bij het Tweede Regiment Huzaren Motorrijders tijdens de Duitse inval. Hij sneuvelde toen zijn eenheid in Dordrecht door Duitse parachutisten onder vuur werd genomen. 2 dagen later werd Spandonk in Dordrecht begraven. In 1948 werd hij herbegraven in zijn woonplaats Lage Zwaluwe. Zij neven vonden dat het tijd werd dat hij bij zijn dienstmaten begraven werd.

Jaarlijks worden er ongeveer 30 oorlogsslachtoffers herbegraven op een ereveld. Hiervoor heeft de Oorlogsgravenstichting een samenwerkingsovereenkomst gesloten met de Bergings- en Identificatiedienst van de Koninklijke Landmacht. Medewerkers van deze dienst voeren de opgraafwerkzaamheden uit.

De heer De Zwaan (links) leidt de heer Tjeenk Willink rond op het ereveld

Minister van Staat Herman Tjeenk Willink bezocht Nederlands ereveld

Op zondag 19 oktober 2014 bracht Minister van Staat, mr. H.D. Tjeenk Willink, een bezoek aan het Nederlands ereveld Menteng Pulo in Jakarta. De heer Tjeenk Willink werd vergezeld door de Nederlandse ambassadeur mr. T.F. de Zwaan. Op het ereveld werden zij ontvangen door de opzichter de heer Bharka. De heer Tjeenk Willink was zeer onder de indruk van het ereveld en de zorg die de Oorlogsgravenstichting aan de graven en het terrein besteedt. Hij was in Jakarta in verband met de benoeming van de nieuwe president van de Republiek Indonesië, de heer Joko Widono.

Het is goed gebruik dat Nederlandse overheidsvertegenwoordigers die een bezoek brengen aan Indonesië ook een werkbezoek afleggen aan de Nederlandse erevelden op Java. De meeste bezoeken vinden plaats op het Nederlands ereveld Menteng Pulo te Jakarta. Op dit ereveld liggen slachtoffers begraven die omgekomen zijn tijdens de Japanse bezetting van Nederlands-Indië en militairen die gevallen zijn in de periode van de twee Politionele Acties. Een bijzonder monument is het Columbarium. Deze urnengalerij is speciaal gebouwd om de urnen met de asresten van Nederlandse krijgsgevangenen die in Japan overleden en gecremeerd zijn te bewaren.

Op het ereveld springt de Simultaankerk het meest in het oog. Deze kerk is opgetrokken uit wit gepleisterde baksteen. De bouw was gereed in 1950. Het rechthoekige schip eindigt in een altaarruimte. Het hoogste punt van het complex is de 22 meter hoge toren van de kapel. De toegang tot de kapel bestaat uit twee deuren, die naar buiten open-slaan.

De heren Tjeenk Willink en De Zwaan bezoeken het columbarium

Kapel op ereveld Loenen

Vrijwilligers Natuurmonumenten Gelderland bezochten ereveld Loenen

Op zaterdag 27 september 2014 brachten vrijwilligers van Natuurmonumenten Gelderland een bezoek aan het ereveld Loenen. Daar kregen zij een rondleiding van een medewerker van de Oorlogsgravenstichting. De vrijwilligers brachten de dag door op de Groote Modderkolk in Loenen, een biologische zorgboerderij met onder andere een moestuin en potstal. Op de fiets kwamen zij in twee groepen naar het Nederlands ereveld Loenen.

In de ochtend kregen 20 vrijwilligers een rondleiding en 's middags tien. De rondleidingen begonnen in het informatiecentrum van het ereveld waar onder het genot van een kop koffie of thee naar een informatieve film gekeken werd, over het ontstaan van het ereveld. Daarna werd een wandeling gemaakt over het ereveld waar bij een aantal graven de persoonlijke verhalen van die oorlogsslachtoffers verteld werd.

Tijdens de wandelingen werd af en toe ook stilgestaan bij de natuur. Veel vrijwilligers zijn zeer geïnteresseerd in de lokale flora en konden zodoende enkele bijzondere paddestoelen en korstmossen die op het ereveld voorkomen aanwijzen. Zo werd het bezoek aan het ereveld naast een leerzaam uitje ook een ontdekkingstocht langs de vegetatie op het ereveld.

De rondleidingen eindigden in de kapel op het ereveld waar tot eind december een tentoonstelling over “Engelandvaarders” te zien is. In de kapel hangt ook het gerenoveerde wandbord van de Engelandvaarders dat tijdens de oorlog in Londen hing. Daarnaast staat in de kapel een schrijn met 42 gedenkboeken waarin de namen vermeld staan van de 130.000 oorlogsslachtoffers die geen aanwijsbaar graf hebben.

De Oorlogsgravenstichting organiseert op verzoek rondleidingen op het ereveld Loenen en het Militair ereveld Grebbeberg, maar ook op andere begraafplaatsen in het land. Een rondleiding is mogelijk voor groepen vanaf 10 personen en duurt ongeveer een uur. Afhankelijk van uw specifieke wensen stellen wij een uniek programma voor u samen. De kosten bedragen € 2,- per persoon.

Wilt u meer weten over de mogelijkheid om een rondleiding te organiseren? Stuur dan een e-mail naar info@ogs.nl of neem tijdens kantooruren contact op met Peter Raatgever, tel.: 070-31 31 094.

Herdenking slachtoffers Japanse Zeetransporten op ereveld Leuwigajah

Op 18 september 2014, zeventig jaar na de torpedering van het Japanse krijgsgevangenenschip Junyo Maru, werd namens de Oorlogsgravenstichting een krans gelegd op het Nederlands ereveld Leuwigajah in Cimahi ter nagedachtenis van de oorlogsslachtoffers die op een Japans krijgsgevangenenschip tijdens de oorlog in het Verre Oosten een zeemansgraf vonden. De heren Robbert van de Rijdt en Rudi da Costa, respectievelijk directeur Indonesie en hoofd Algemene Zaken van de Oorlogsgravenstichting in Jakarta, legden de krans bij het Monument Zeetransporten in het Purwadihof op het ereveld. Het monument is in 1984 mogelijk gemaakt door de inmiddels opgeheven Stichting Herdenking Junyo Maru.

Tijdens Japanse zeetransporten hebben ruim 2200 Nederlandse krijgsgevangenen, waaronder bijna 1400 aan boord van de Junyo Maru, een zeemansgraf gekregen. Hoewel de namen van deze slachtoffers vermeld staan in de gedenkboeken 38 en 39 van de Oorlogsgravenstichting en deze boeken voorzien in de behoefte om namen te bewaren, realiseert de Stichting zich dat het nodig is om namen permanent zichtbaar te maken daar waar mensen bijeenkomen om te kunnen herdenken. De Oorlogsgravenstichting zou de namen van al deze slachtoffers daarom graag aanbrengen op gedenkplaten in het Purwadihof op het Nederlands ereveld Leuwigajah in Cimahi. Helaas ontbreekt de Stichting hiervoor de financiele middelen.

Om nabestaanden van deze slachtoffers een plaats van troost en bezinning te kunnen bieden waar zij hun dierbare kunnen gedenken en een bloemetje kunnen leggen, heeft de Oorlogsgravenstichting de Stichting Vrienden van de OGS in het leven geroepen. De Stichting moet fondsen gaan werven om projecten te realiseren die niet uit de reguliere subsidie van de Oorlogsgravenstichting betaald kunnen worden.