logo opvulling

Actualiteiten

De heer De Zwaan (links) leidt de heer Tjeenk Willink rond op het ereveld

Minister van Staat Herman Tjeenk Willink bezocht Nederlands ereveld

Op zondag 19 oktober 2014 bracht Minister van Staat, mr. H.D. Tjeenk Willink, een bezoek aan het Nederlands ereveld Menteng Pulo in Jakarta. De heer Tjeenk Willink werd vergezeld door de Nederlandse ambassadeur mr. T.F. de Zwaan. Op het ereveld werden zij ontvangen door de opzichter de heer Bharka. De heer Tjeenk Willink was zeer onder de indruk van het ereveld en de zorg die de Oorlogsgravenstichting aan de graven en het terrein besteedt. Hij was in Jakarta in verband met de benoeming van de nieuwe president van de Republiek Indonesië, de heer Joko Widono.

Het is goed gebruik dat Nederlandse overheidsvertegenwoordigers die een bezoek brengen aan Indonesië ook een werkbezoek afleggen aan de Nederlandse erevelden op Java. De meeste bezoeken vinden plaats op het Nederlands ereveld Menteng Pulo te Jakarta. Op dit ereveld liggen slachtoffers begraven die omgekomen zijn tijdens de Japanse bezetting van Nederlands-Indië en militairen die gevallen zijn in de periode van de twee Politionele Acties. Een bijzonder monument is het Columbarium. Deze urnengalerij is speciaal gebouwd om de urnen met de asresten van Nederlandse krijgsgevangenen die in Japan overleden en gecremeerd zijn te bewaren.

Op het ereveld springt de Simultaankerk het meest in het oog. Deze kerk is opgetrokken uit wit gepleisterde baksteen. De bouw was gereed in 1950. Het rechthoekige schip eindigt in een altaarruimte. Het hoogste punt van het complex is de 22 meter hoge toren van de kapel. De toegang tot de kapel bestaat uit twee deuren, die naar buiten open-slaan.

De heren Tjeenk Willink en De Zwaan bezoeken het columbarium

Kapel op ereveld Loenen

Vrijwilligers Natuurmonumenten Gelderland bezochten ereveld Loenen

Op zaterdag 27 september 2014 brachten vrijwilligers van Natuurmonumenten Gelderland een bezoek aan het ereveld Loenen. Daar kregen zij een rondleiding van een medewerker van de Oorlogsgravenstichting. De vrijwilligers brachten de dag door op de Groote Modderkolk in Loenen, een biologische zorgboerderij met onder andere een moestuin en potstal. Op de fiets kwamen zij in twee groepen naar het Nederlands ereveld Loenen.

In de ochtend kregen 20 vrijwilligers een rondleiding en 's middags tien. De rondleidingen begonnen in het informatiecentrum van het ereveld waar onder het genot van een kop koffie of thee naar een informatieve film gekeken werd, over het ontstaan van het ereveld. Daarna werd een wandeling gemaakt over het ereveld waar bij een aantal graven de persoonlijke verhalen van die oorlogsslachtoffers verteld werd.

Tijdens de wandelingen werd af en toe ook stilgestaan bij de natuur. Veel vrijwilligers zijn zeer geïnteresseerd in de lokale flora en konden zodoende enkele bijzondere paddestoelen en korstmossen die op het ereveld voorkomen aanwijzen. Zo werd het bezoek aan het ereveld naast een leerzaam uitje ook een ontdekkingstocht langs de vegetatie op het ereveld.

De rondleidingen eindigden in de kapel op het ereveld waar tot eind december een tentoonstelling over “Engelandvaarders” te zien is. In de kapel hangt ook het gerenoveerde wandbord van de Engelandvaarders dat tijdens de oorlog in Londen hing. Daarnaast staat in de kapel een schrijn met 42 gedenkboeken waarin de namen vermeld staan van de 130.000 oorlogsslachtoffers die geen aanwijsbaar graf hebben.

De Oorlogsgravenstichting organiseert op verzoek rondleidingen op het ereveld Loenen en het Militair ereveld Grebbeberg, maar ook op andere begraafplaatsen in het land. Een rondleiding is mogelijk voor groepen vanaf 10 personen en duurt ongeveer een uur. Afhankelijk van uw specifieke wensen stellen wij een uniek programma voor u samen. De kosten bedragen € 2,- per persoon.

Wilt u meer weten over de mogelijkheid om een rondleiding te organiseren? Stuur dan een e-mail naar info@ogs.nl of neem tijdens kantooruren contact op met Peter Raatgever, tel.: 070-31 31 094.

Herdenking slachtoffers Japanse Zeetransporten op ereveld Leuwigajah

Op 18 september 2014, zeventig jaar na de torpedering van het Japanse krijgsgevangenenschip Junyo Maru, werd namens de Oorlogsgravenstichting een krans gelegd op het Nederlands ereveld Leuwigajah in Cimahi ter nagedachtenis van de oorlogsslachtoffers die op een Japans krijgsgevangenenschip tijdens de oorlog in het Verre Oosten een zeemansgraf vonden. De heren Robbert van de Rijdt en Rudi da Costa, respectievelijk directeur Indonesie en hoofd Algemene Zaken van de Oorlogsgravenstichting in Jakarta, legden de krans bij het Monument Zeetransporten in het Purwadihof op het ereveld. Het monument is in 1984 mogelijk gemaakt door de inmiddels opgeheven Stichting Herdenking Junyo Maru.

Tijdens Japanse zeetransporten hebben ruim 2200 Nederlandse krijgsgevangenen, waaronder bijna 1400 aan boord van de Junyo Maru, een zeemansgraf gekregen. Hoewel de namen van deze slachtoffers vermeld staan in de gedenkboeken 38 en 39 van de Oorlogsgravenstichting en deze boeken voorzien in de behoefte om namen te bewaren, realiseert de Stichting zich dat het nodig is om namen permanent zichtbaar te maken daar waar mensen bijeenkomen om te kunnen herdenken. De Oorlogsgravenstichting zou de namen van al deze slachtoffers daarom graag aanbrengen op gedenkplaten in het Purwadihof op het Nederlands ereveld Leuwigajah in Cimahi. Helaas ontbreekt de Stichting hiervoor de financiele middelen.

Om nabestaanden van deze slachtoffers een plaats van troost en bezinning te kunnen bieden waar zij hun dierbare kunnen gedenken en een bloemetje kunnen leggen, heeft de Oorlogsgravenstichting de Stichting Vrienden van de OGS in het leven geroepen. De Stichting moet fondsen gaan werven om projecten te realiseren die niet uit de reguliere subsidie van de Oorlogsgravenstichting betaald kunnen worden.